24 July 2007

J.K. Rowling Cipta Potter Mania

Siapa yang tidak kenal Harry Potter? Memang ada yang tidak kenal, namun tidak dinafikan Harry Potter adalah watak paling berpengaruh dan paling popular dalam dunia novel antarabangsa. Novel Harry Potter amat popular sehinggakan sirinya yang terakhir yang dilancarkan Sabtu lepas mencatat jualan sebanyak 8.3 juta naskah dalam masa 24 jam di USA sahaja! Di Malaysia pula beribu-ribu 'Potter Fan' beratur seawal jam 6 pagi di Tesco dan Carrefour hanya untuk menjadi pembeli terawal novel tersebut. 4 buah gedung buku utama di Malaysia telah memboikot jualan buku tersebut disebabkan tawaran murah yang dibuat oleh Tesco dan Carrefour (Harga asal buku RM109.90 tetapi Tesco dan Carrefour jual RM69.90!).
Siapa yang bertanggungjawab membawa Harry ke dunia? Tak lain tak bukan adalah penulisnya, J.K. Rowling. Beliau yang lahir pada 31 Julai 1965 di Bristol, barat England, memulakan dunia penulisannya ketika berusia enam tahun dengan hanya memfokus pada cerita mengenai arnab dan kawan-kawannya. Beliau mendapat ilham untuk menghasilkan novel Harry Potter, yang kemudiannya melahirkan tujuh siri, bermula pada tahun 1990. Dilihat laluan hidupnya, Rowling pernah berhadapan dengan kesukaran mendapatkan duit bagi menyara dirinya dan anaknya, Jessica, yang lahir hasil perkongsian hidup dengan suaminya seorang wartawan, di Portugal.
Hari ini kekayaan Rowling dianggarkan RM3.5 bilion (AS$1 bilion). Dinamakan sebagai penulis terunggul Britain yang masih hidup oleh The Book Magazine.
Selepas berjaya menjual 325 juta naskhah enam siri pertama, dalam 64 bahasa, novel Harry Potter, keluaran ketujuh dan terakhir yang bertajuk Harry Potter and the Deathly Hallows juga dijangka meneruskan tradisi jualan gempar di seluruh dunia.

Saya tidak pernah membaca langsung novel Harry Potter! Namun, saya kagum dengan penulisnya. Saya amat berharap satu hari nanti saya dapat membaca ketujuh-tujuh novel tersebut. Namun, saya tidaklah terlalu ketinggalan sebab saya mengikuti kesemua lima filem Harry Potter. Dan memang saya kagum dengan kreativiti penulisnya yang boleh membuat satu jalan cerita yang amat unik yang bukan saja diminati kanak-kanak malah orang dewasa.

Mungkin satu hari nanti akan ada JK Rowling kedua... dari Malaysia...

Mungkin...

17 July 2007

My New VAIO

A gift from my lovely husband. A brand new VAIO.
It's like a dream comes true.
THANKS ABANG. I LOVE U SO MUCH!!!

13 July 2007

Pilihan Laila : Transformers

Kalau kecik-kecik dulu di era 80-an, kita tentu tidak lupa dengan kartun 80-an seperti Transformers, Thundercats, Ewoks, Silverhawk etc. Walaupun orang kata kartun robot dan galaksi nie hanya untuk bebudak laki jer, tapi orang perempuan macam saya pun minat jugak. Namun, dalam bebanyak kartun, Transformers adalah kartun yang paling berjaya dan mempunyai jutaan peminat di seluruh dunia. Sayapun antara peminatnya, tapi takdelah minat giler macam kartun Thundercat hehehe...

Apapun, Transformers kali nie kembali semula di layar perak. Kalau dulu di tahun 1996 ada Transformers:The Movie yang dibuat dalam bentuk animasi, tapi kali nie menggunakan pelakon manusia, bukan kartun lagi. Saya berkesempatan pegi menonton filemnya. Ceritanya penuh dengan CGI effect. Kalau nak tengok pelakon handalan memang tiada sebab tarikan penonton kepada filem ini bukan kepada pelakonnya tetapi kepada teknologi CGInya serta populariti pengarahnya Michael Bay (Armageddon, Bad Boys II, coyote Ugly etc...) dan produsernya Steven Spielberg (semua kenal sapa dia nih...).
Jalan cerita simple, makhluk asing datang ke bumi untuk mencari sesuatu yang dipanggil allspark yang boleh beri tenaga kepada kehidupan mereka kembali. Mahkluk asing ini dalam bentuk robot yang boleh bertukar menjadi kenderaan. kumpulan yang melindungi manusia (yang tak sukakan peperangan) ialah Autobots yang diketuai oleh Optimus Prime manakala the bad guys adalah Decepticon (ketuanya Megatron). Kebetulan seorang manusia ini kebetulan rupanya mempunyai sesuatu yang membawa kepada penemuan Allspark ini. Pelakonnya Shia Le Biouf (betul ke tak ejaannya) sangat cemerlang beraksi dengan gaya selamba bersahajanya.
Komen: Menarik untuk ditonton hingga ada kawan (hehehe...) yang mengatakan kita melekat di kerusi hingga tamat cerita. Sesuai juga ditonton oleh kanak-kanak kerana imej yang tidak keterlaluan. Garapan Michael Bay masih sama (cinematography dan screenplay yang hampir sama dengan Armageddon). Apapun, memang filem ini menjadi pilihan saya untuk ditonton walaupun bukanlah filem terbaik untuk tahun ini.
Rating:****
*****Highly recommended!!! Superb!!! Best gilerr!!! Rugi tak tonton.
**** Best, Menarik, berbaloi ditonton, boleh rekomen kat orang.
*** Bolehlah... Biasa saja, tak rugi menonton
** Kurang menyengat, tak tonton pun takpe
* Buang duit aku ajer. Jangan tengok lerr... buat rugi jer...


12 July 2007

Alahai Bolasepak Malaysia

Saya bukanlah seorang yang fanatik tentang sukan nombor satu dunia ini. Namun, bila bercakap pasal bolasepak, saya tiada masalah untuk bercakap atau mengikuti perkembangannya.
Bolasepak di Malaysia? Saya dilahirkan di Perak. Sebagai anak sulung, saya telah didedahkan oleh ayah saya dengan bolasepak negeri dan negara. Ketika kecil saya selalu menemankan ayah menonton bola di tv. Kalau dulu ada pesta bola merdeka, memang seronok menontonnya. Selalunya pasukan Malaysia akan ditakuti oleh lawan. Malaysia mudah saja meratah pasukan asia lain seperti Korea Selatan, Iran dan lain-lain dengan mudah. Tapi itu dulu...
Kita semua sudah maklum dengan sejarah bolasepak Malaysia. Malah wanita seperti saya yang tidak tahu menendang bola pun tahu akan nasib malang yang menimpa-nimpa pasukan kita sejak tahun 90-an ini. Dan malam sejarah hitam bolasepak Malaysia berulang lagi Selasa lalu. Dengan jaminan jurulatih dan janji pemain untuk bersungguh-sungguh menentang China sebelum itu telah membuatkan ramai penyokong yang masih menaruh harapan pergi ke stadium bukit jalil untuk menyaksikan keajaiban... tetapi apa yang mereka dapat hanyalah keaiban!
Sudah tentu saya marah! malu! dan terasa hina! Wanita Malaysia tidak boleh marahkah? tidak boleh malukah? tidak boleh terasa terhinakah dengan tendangan lembik lelaki Malaysia bermain bolasepak? Bagi saya tidak kira lelaki atau wanita, rakyat Malaysia yang tidak terasa apa2 dengan kekalahan ini perlu berfikir sejenak... kitakan rakyat Malaysia. Walaupun sekadar bolasepak, namun maruah negara perlu dijaga.

Saya bukan fanatik, tetapi apabila bercakap pasal maruah negara, saya boleh menjadi patriotik, sekalipun hanya dengan permainan ini. Sesuatu harus dilakukan. FAM dan pemain serta jurulatih terlibat perlu serius dalam membangunkan bolasepak negara.

Piala Asia baru bermula. Sabtu ini Malaysia menentang Uzbezkistan. Mari kita saksikan siapa yang kena. Harap2 bukan penonton kita yang terkena, buat kali kedua...

09 July 2007

Terima Kasih Pesta Alaf21

Salam untuk semua. Alhamdulillah hajat untuk bertemu peminat novel di Pesta Buku Alaf berjaya juga. Kelas Sabtu yang digembar-gemburkan itu ditamatkan jam 10.00 pagi. Malangnya perjumpaan dengan penyelia yang dijadualkan jam 10.00 dibatalkan walaupun saya menunggu sehingga jam 2.00 petang.
Sesungguhnya saya gembira bertemu Bonda dan Aleeya. Banyak pengalaman yang kami kongsikan. Dengan peminat novelpun ramai juga. Banyak cerita yang dikongsikan. Tengok mereka masing2 borong berplastik2 rasa macam tengok orang shopping kat Mega Sale pulak. Yang tak sempat datang rasanya rugi juga sebab memang diskaun gila2. Tahun depan boleh datang lagi kan? Kepada yang memborong sakan tu, Selamat membaca untuk semua.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...