25 August 2007

Elemen Budaya dalam LK : Perkahwinan Cina Melayu


Saya memang sudah biasa bergaul dengan kawan-kawan Cina. Dulu semasa di Tingkatan 4, kawan-kawan Cina saya akrab Chin Hooi (dengarnya sekarang pilot), Chee Wei, Chee Yue, Lisa Gan, yang lain-lain saya tak berapa ingat namanya. Bukan bermakna saya sengaja lupa tapi masa membuatkan kita tak berapa ingat, namun ingatan terhadap kenakalan mereka saya tidak akan lupa sampai bila-bila. Dalam banyak-banyak tu tersesat seorang India, namanya Aravind Chandran (dengarnya sekarang dah jadi doktor). Setiap kali gagal Fizik dan Add Math, Chee Yue dan Aravind tempat hendak mengadu.


Kami memang rapat. Kalau Tahun Baru Cina, saya (Liza dan Wa) akan pergi menziarah ke rumah mereka. Masa ni masing-masing duduk merekut sebab takut kena gigit anjing. Bila masa raya, giliran mereka ke rumah kami. Paling nak tergelak, Chee Yue sakan mengejar ayam sebab kat pekan dia tak pernah jumpa ayam. Hidangan paling diaorang suka, rendang mak saya.


Ada la juga antara kami yang nak tercouple (saya terkecuali) sama ada di antara Cina Melayu mahupun Melayu India, tapi sampai kini, saya tak pernah dengar ada yang menjadi. Paling dekatpun, beberapa tahun lepas kawan saya yang lain begitu serius sehingga sanggup jumpa parent awek dia nak minta restu. Bukan mudah sebenarnya untuk kahwin campur ni. Tekanan-tekanan dari keluarga dan masyarakat payah nak ditepis.


Lalu saya abadikan impian saya melihat pasangan Cina Melayu berkahwin, saya lakarkan dalam LK. Selalu orang cakap, itulah untungnya jadi novelis, apa dia nak buat dia dapatkan dalam fantasinya dan diterjemah di kertas. Kepada kawan-kawan saya yang terbaca entri ini, harapnya dapatlah berhubung dengan saya. Kalau kita buat reunion pun seronok jugak.

SAMBUTAN majlis bertandang ke rumah pengantin lelaki sungguh meriah dan unik sekali. Majlis perkahwinan ini dilangsungkan mengikut adat istiadat masyarakat Cina tetapi disesuaikan dengan tata tertib agama Islam. Pada hari bersejarah itu, Dzalia mengenakan sepersalinan ceongsam labuh berwarna merah. Potongannya sedikit diubah suai agar tidak kelihatan terlalu sendat. Majlis dimulakan dengan upacara minum teh yang ber-langsung di rumah Zuhairee. Pasangan pengantin akan tunduk sambil menuang teh untuk ahli keluarga yang lebih tua. Dzalia menurut sahaja bila Zuhairee menuang teh ke dalam cawan ibunya, Mak Cik Zakiah kemudian Zetty. Sebagai balasan, pasangan pengantin kemudiannya dihadiahkan dengan angpau mahupun barang kemas. Kemudian keluarga Zuhairee mempersilakan pasangan pengantin itu minum teh, disusuli pasangan pengantin menghadiahkan angpau kepada mereka. Setelah itu upacara sama dilakukan kepada keluarga di sebelah Dzalia.

Majlis seterusnya berlangsung di Parameswara Ballroom, Palace Beach & Spa di The Mines, Seri Kembangan. Berseri-seri wajah kedua mempelai dengan senyuman yang tidak lekang-lekang di bibir mereka menyambut kedatangan seramai lebih kurang 150 jemputan. Ahli keluarga Zuhairee yang lebih tua mempersilakan tetamu duduk yang boleh memuatkan sepuluh orang setiap meja. Upacara itu bermula dengan ucapan tahniah daripada para tetamu dan diikuti dengan upacara memotong kek setinggi lima tingkat. Kek icing berwarna merah jambu itu memang cantik. Mereka tidak ketinggalan bersuapan kek di hadapan tetamu. Kedengaran suara-suara nakal bersiulan mengusik pasangan pengantin yang malu-malu.

Selepas upacara memotong kek, Zuhairee dan Dzalia ditemani oleh saudara-mara masing-masing singgah di setiap meja untuk minum bersama jemputan dengan mengangkat gelas minuman (yamseng) sebanyak tiga kali sambil mengucapkan selamat kepada pengantin. Sebelum beredar, tetamu menghadiahkan mereka dengan angpau.

Zuhairee sempat berbisik ke telinga Dzalia memberitahu biasanya hongbao yang diberikan merupakan wang tunai secara berpasangan. Dzalia mengerutkan dahi tanda tidak faham. Zuhairee kemudiannya menerangkan bahawa wang hadiah itu akan diberikan secara berpasangan contohnya RM50 untuk pengantin lelaki dan RM50 untuk pengantin perempuan tetapi sekiranya tetamu itu belum berkahwin kebiasaannya mereka akan memberi kurang sedikit nilainya seperti dua helai not RM20. Hangboa yang ada nanti harapnya boleh membawa mereka berbulan madu, bisik Zuhairee lagi bergurau. Dzalia mengangguk-angguk tanda faham. Sikit-sikit Dzalia cuba menyesuaikan diri dengan suasana sambutan perkahwinan yang janggal baginya. Mujurlah Zuhairee tidak jemu-jemu memberi penerangan kepadanya. Sesungguhnya perkahwinan ini akan menjadi kenangan terindah dan teristimewa buat Dzalia.

4 comments:

Anonymous said...

Bila baca blog ni teringan zaman-zaman sekolah kita dulu.. rasa rindu sangat ... teringin nak rasa balik kenangan dulu.. SEKOLAH MENENGAH ADALAH ZAMAN TERINDAH ... tak dapat nak beli kat mana-mana... esspecially relation between teman-teman sekolah... semuanya rasa manis sangat kan... anyway, life goes on.. just hope that frenship never end... :) - Liza

lily & laila said...

heeheeehhee... teringat lagi kisah panjat makmal kimia...masa amali kimia. camne boleh nakal sampai ke situ?

Anonymous said...

heheh... Syyyhhh!!!!! kalo blog ko ni dibaca dek cikgu Apalasammy... habis la result SPM kita kena tarik balik.. kekek... tu la dia.. punya la takut nak amik amali kimia sampai sanggup panjat makmal.. akkaka... anyway tak berbaloi langsung.. kimia aku still dapat P7... ahak.. ahak... - Liza

laila kamilia said...

doa pulak jangan anak ngikut nakal maknya ye

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...