15 August 2007

Murid-murid Kesayangan Laila- Anak-anak Syurga

Salam semua,
Entri ini memang sudah lama ingin saya tulis tetapi beberapa halangan terutamanya ketiadaan internet membantutkannya. Sudah lebih sebulan saya mengajar di sebuah sekolah rendah. Alhamdulillah saya semakin boleh menyesuaikan diri.
Anak-anak murid saya, anak-anak syurga.
Saya diberikan dua subjek untuk mengajar iaitu Major-Pendidikan Khas dan Minor-Kemahiran Hidup. Bagi Major saya mengajar Bahasa Melayu. Anak-anak murid saya ada 7 orang sahaja. Jangan hairan kerana murid istimewa hanya maksima 7-8 orang sahaja dalam satu kelas. Biarlah saya namakan mereka dengan huruf depan saja.
Ada 3 kumpulan dalam kelas 2 di mana saya mengelaskan mereka mengikut tahap kemampuan murid. Kump. 1 paling lemah di mana saya mengajar mengecam dan membunyi suku kata KV (konsonan vokal seperti ba, ca). Kumpulan 2 sederhana di mana dia sudah diajar membaca petikan pendek. Kumpulan 3 paling baik di mana mereka sedang diajar memahami teks bacaan dan menyusun semula perkataan supaya menjadi ayat bermakna.
H ialah kanak-kanak perkembangan lewat (lembam) yang punyai jiwa kepimpinan yang tinggi. Dia ibarat ketua kelas yang sentiasa memastikan adik-adiknya sentiasa mengikut peraturan dan mengikuti pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan baik. Dia juga sentiasa rajin membantu guru-guru.
F juga kanak-kanak lembam yang mudah tersinggung. Jadi jika dia tidak dapat menyiapkan lembaran kerja dengan betul semua, dia mudah berasa hati.
F2-kanak-kanak Sindrom Down yang sangat manja dan paling kecil. Semua abang dan kakak di kelas ini selalu risaukannya yang agak hiperaktif. Jika lalai dia akan hilang dengan tiba-tiba.
K- murid hipoaktif. Berlawanan dengan hiperaktif, murid ini paling diam dan lambat. Walau sudah bersekolah 4 tahun, sekalipun beliau tidak pernah bercakap dengan sesiapa tetapi di rumah dia boleh berkomunikasi dengan baik dengan keluarga. Jika digeletek, beliau tidak menunjukkan sebarang reaksi.
H2- murid lembam yang suka berceloteh dan tak reti duduk diam tetapi rajin hendak belajar. Suka merajuk juga dan kadang-kadang menangis hingga saya harus memujuknya dengan pelbagai cara.
N-murid lembam yang bila membaca terlalu perlahan suaranya. Perempuan tapi gemar sungguh dengan kereta.
A-murid lembam yang paling pintar. Dulu pendiam, sekarang mulutnya bukan main lagi!
Bagi kelas Kemahiran Hidup, saya ada 7 orang murid juga. Ada 2 kumpulan saja di mana Kump. 1 sudah boleh mengurus diri sendiri manakala K2 masih memerlukan bimbingan guru.
M-Murid Sindrom Down yang deria rasa terhadap habanya kurang. Bermakna jika diberikan benda panas, dia masih boleh mengatakan benda itu sejuk.
H-Murid Sindrom Down yang suka mencuba untuk bertutur walaupun apa yang dicakapkannya sukar untuk difahami.
D-Murid Sindrom Down yang suka kata mamanya ada segala!
J-Murid autisme yang suka mengulangi pernyataan orang lain (ekolalia). Contohnya saya kata kepadanya "J, duduk!" dia akan kata "J, duduk!" tetapi dia faham arahan saya dan dia duduk. Kadang-kadang bila anginnya bagus, dia akan ketawa sahaja.
H-Murid Autisme yang istimewa. Dia punyai bahasanya sendiri. Mula-mula dulu saya ingatkan dia bercakap bahasa Jawa tetapi ternyata salah. Dia akan menyelitkan apa yang cuba disampaikannya di antara bahasa peliknya. Contoh : "Cikgu, blastua bare naikbas tetere ekkele" Beliau kata Cikgu naik bas. Beliau pandai mereka cipta sesuatu hinggakan kadang-kadang sesuatu alat apabila digodeknya boleh bergerak. Lukisannya juga cantik dan bila mewarna beliau boleh menggunakan kedua-da belah tangannya serentak.
A- Murid Autisme yang sentiasa menekup lubang telinganya dengan jari. Dia mendengar ada suara lain di dalam kepalanya. Sangat comel dan manja.
M-Murid lembam yang merupakan kakak kepada adik-adik di kelasnya. Manis dan sentiasa tenang.
Anak-anak murid saya, sungguh istimewa. Bagaimana pendapat anda? Tatkala memerhatikan telatah mereka, hati menjadi tenang, umpama melihat bidadari kayangan menjelma di depan mata.

5 comments:

Rose Harissa (NORA) said...

aku kagum + tabik absober kat ko...

ko mmg srikandi!

lily & laila said...

srikandi tu roti yang inti merah ek...
ko jangan buat ayat gitu. terkejut badak-badak aku...

Anonymous said...

besar pahala ko lela! bangga aku!lily suriani

siddiq zahari said...

salam..
tahniah dan syabas atas coretan itu sebentar tadi..
sunguh tersentuh di jiwa berkenaan anak-anak murid akak tu.(blh la panggil akak kan)..
saya pon bakal jd guru tuk pendidikan khas, tapi br tahun 1 la..
semoga akak berjaya dalam mendidik anak-anak syurga itu..
tolon doakan juga saya dan kengkawan supaya berjaya menggelarkan diri sebagai sebagaiseorang guru..
salam perkenalan..

Anonymous said...

ermmm.......bestnya dgr pasal story anak2 murid akak.....yuss pun ada mintak nak jadik cikgu n skrg tgh tgu result ni...Kim salam en aedy yer...ex staff dia kat BPO-UPKS

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...