25 August 2007

Suka Motor?

Inilah dia motor Aprillia Fareez yang saya gambarkan dalam AA.


Saya bukan minah rempit tapi memang saya suka sangat dengan motorsikal (motor). Bukan apa, motor sudah menjadi sebati dengan hidup saya sejak kecil. Mula-mula dulu abah hanya naik basikal. Dah ada duit baru abah beli motor C70.


Kenderaan pertama yang saya belajar menaikinya tentulah basikal tetapi yang berenjin tulah motor. Masa tu saya baru darjah empat. Kaki pun terkail-kail tak sampai tapi sudah gatal nak belajar. Memang rutin di kampung saya budak-budak kecil lagi sudah belajar bawa motor. Rasanya sejarah kampung tu budak darjah satu. Punya terror dia bawa motor. Mak ayah saya geleng kepala risau takut eksiden tapi dia rilek je bawak dengan kakinya yang tak sampai itu.


Mula-mula belajar naik motor, saya langgar rumah, lepas tu pokok pisang. Kira sejarah saya jatuh motor kira dahsyat jugaklah. Bak kata orang, kalau bawak motor tak eksiden tak sah. Bila dah masuk universiti, saya bawa juga motor. Pernah saya eksiden siap terbang macam superman. Alhamdulillah. Masa tu saya ingat, nyawa saya takat tu saja.


Siapa kata kalau motor berhenti kita tak boleh eksiden? Pernah sekali masa cuti semester, kawan saya minta saya hidupkan enjin motor dia. Entah kenapa malang tak berbau, motor tu terangkat ke atas dan jatuh ke atas saya. Besar juga luka di lutut ni sampai sekarang berbekas.


Tapi saya tak pernah serik dengan motor. Dulu masa tak ada kereta, dengan motor pinjam saya bawa adik-adik keliling KL. Pergi lawat Muzium, Jalan TAR. Kira jalan kat KL ni, bolehlah kalau nak merempit. Sekarang ni dah ada keretapun saya masih ada motor. Mula-mula motor Modenas, lepas tu sekarang ni Nitro. Sekali pandang Nitro tu ada juga rupa Yamaha, warna biru. Tapi saya setakat merempit kat sini ajelah. Bila sudah dewasa ni, kena fikir dua tiga kali jugak kalau nak naik motor.


Saya pernah bercita-cita hendak beli motor besar sebab rasa seronok bila naik motor. Pernahlah rasa naik Virago pinjam, hubby bawak. Cita-cita itu semakin membesar dan saya simpan di dalam hati. Suatu hari nanti saya akan memilikinya juga. Ronda-ronda dengan hubby bila anak-anak semua dah besar ke? (terbayang aksi Rahim Rajoli dalam iklan Salindah). Harga motor tu saja dah sama macam harga kereta malah ada yang harganya sama macam beli rumah. InsyaALLAH kalau ada rezeki lebih, impian itu akan terlaksana jua.


Dalam dua novel saya, saya abadikan motor di dalamnya. Dalam LK, motor Virago dan RXZ milik Zuhairee manakala dalam AA motor Honda C70 untuk Cikgu Nik Mat dan Aprillia untuk Fareez. Motor apa pulak saya nak letak dalam novel-novel seterusnya? Saya masih berkhayal.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...