06 September 2007

Apa erti Merdeka

Setiap orang punya erti yang tersendiri. Mungkin bagi murid Tahun 6 yang baru habis UPSR semalam, inilah erti merdeka. Bagi seorang Wenworth Miller, keluar dari penjara adalah merdeka. Bagi seorang maid, tiada tuan rumah bererti merdeka!

Setiap kali menyambut merdeka, yang saya ingat mesti ada, iklan merdeka dan konsert merdeka serta bunga api. Apa sebenarnya erti merdeka kepada saya?

Bila sudah dewasa ini bila boleh berfikir sendiri, barulah sedar betapa jerihnya orang dulu-dulu nak mendapatkan kemerdekaan. Dan bagaimana mudahnya kita anak merdeka menyambut dan memperingati hari kemerdekaan. ia ditunggu-tunggu sebab ia adalah hari cuti umum.
Merdeka bagi saya bila kita bebas dari dibelenggu rasa yang bukan-bukan. Kita tidak jadi bimbang jiran atau orang di sekeliling kita akan menganiaya kita. Di mana kita berjalan dengan rasa tenang dan aman. Di mana bila kita nak solat, surau itu ada di mana-mana dan telekungnya tidak masam. Di mana apa yang kita nak makan kita boleh dapat pada harga yang berbaloi dengan kualitinya. Di mana kita tak dicemarkan dengan bau dan asap rokok. Di mana telinga tak sakit mendengar caci maki orang. Di mana kita saling tersenyum bila bertemu. Dan segala urusan harian kita di pejabat kerajaan dan swasta menjadi lancar dan kita dilayan selayaknya kita sebagai warganegara dan tuan tanah di tanah air yang merdeka. Di mana kita tidak sakit mata dengan aksi2 berahi lagi memberahikan. Di mana anak-anak kita boleh bermain tanpa kita takut mereka diculik. Di mana kita tidak gentar rumah kita dimasuki pencuri. Di mana....
Kalau nak diikutkan panjang senarai di mana itu... erti merdeka terlalu besar. Tanggungjawab dan pengisian merdeka itu lebih besar. Perjuangan kita mengisi kemerdekaan belum terhenti...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...