17 September 2007

PARAM: Pasar Ramadan la...


Ke mana dah sampai? Memang tak dinafikan sepanjang bulan Ramadhan ni berderet-deret pasar ramadhan kan? Di tempat tinggal saya ni berhampiran dengannya, banyak betul param sampai tak tersinggah-singgah. Alhamdulillah puasa masuk 5 hari, dapur saya masih berasap.
Antara param yang terkenal ialah param SS iaitu sri serdang. Kalau sesiapa ada kelapangan ke sana cubalah pergi. Istimewanya param di sini memang sesak sangat2 sebab ramai student UPM. Kadang2 sampai sentuh bahu. Kat sini makanannya (sah sehingga setahun lepas) murah-murah. Lauk-pauk murah. Malah kuih 4 RM1 masih ada. Selain itu orang suka sangat ayam golek madu. Ramai beratur beb!
Bila pindah Putrajaya saya suka juga pergi ke Presint 8 tu, dekat MoF. Paling best kat sini bersih sangat. Kuih-muih harga standard. Yang paling ramai orang beratur, Roti John. Istimewa sebab ada inti daging. Pernahlah saya beratur hampir sejam masa mula-mula nak rasa dulu. Tapi sekrang dah tak hairan, cawangannya kat Taman Warisan dan pasar malam Seri Putra ada jual.
Bila dah pindah ke Seri Putra, saya sempat jeling-jeling aje param kat depan jalan tu. Ramai juga manusia, almaklumlah ada student KUIS. Param Bandar Baru Bangi pun ramai orang juga.
Seronok pergi param selain menjamu mata dengan lauk-pauk, seronok tengok gelagat orang. Penulis macam nilah. Suka memerhati tingkahlaku orang untuk dipelajari dan dihayati.
Tapi kadang-kadang peniaga ni ada yang nak ambil kesempatan. Mentang2 bulan puasa, air masamlah, tak manis langsung, nasi basi, kuih tak rasa apa. Bila kita masuk aje mulut, selera berbuka yang menggebu-gebu masa tengok makanan siang tadi, langsung padam. Cis! Anti oksidan betul!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...