09 September 2007

Piala Malaysia 2007 Milik Kedah






Lebih 80, 000 orang hadir malam itu. Lautan manusia itu saya antaranya. Perlawanan malam itu bukan setakat pertemuan Perak-Kedah tetapi sebenarnya lebih kepada pertaruhan peribadi di antara suami isteri. Saya orang Perak dan abang orang Kedah. Awal-awal lagi kami sudah berperang psikologi.

Tapi abang main kotor. Awal-awal lagi dia sudah menggunakan kuasa veto. Elok-elok saya berbaju pink (kerana saya berkecualilah bila duduk di kem kedah), terus dia suruh tukar. Terpaksalah memakai baju warna hijau. Dia guna kuasa vetonya 'membeli' kerakyatan saya. Hampeh.

Malam itu saya awal-awal berpesan dengan abang. Kalau Perak gol, abang pegang saya. Mati kena boo lah kalau dalam lautan penyokong Kedah itu saya menyokong Perak. Tetapi mujur juga Perak bagi Kedah menang percuma malam itu. Mungkin juga kalau Perak menang, ada yang bertelur di dahi.


Ini bukan kali pertama saya masuk stadium tengok bola. Banyak kali juga. Bola ni saya minat juga. Masa sekolah dulu, kalau Piala Dunia, saya sanggup bersengkang mata melihat perlawanan pasukan kegemaran. Dulu saya minat Itali dan Belanda. Malah jika saya disuruh menghafal nama pemain bola dengan artis, rasanya senarai nama pemain bola lebih banyak saya ingat. Peraturan permainan juga saya tahu. Bila masa seseorang pemain itu off side atau bila perlu diberikan sepakan sudut semuanya dihujung jari saya. Bukan setakat bola, permainan lain juga bolehlah kalau setakat nak menduga pengetahuan. Saya ada sijil kejurulatihan BAM untuk badminton. Kalau rezeki baik, ujian kepengadilan olahraga KOAM yang akan keluar keputusannya hujung tahun ini, ada dalam tangan. Kalau setakat sesak2, bolehlah saya ajarkan main badminton tu. Malah kalau bersembang dengan jantan yang kaki bangku rasanya, awal-awal lagi dia kena angkat bendera. Hah! Mulalah Laila nak perasan! (Sesekala bagila peluang!)

Apa yang saya lihat, sukan ini menyatukan manusia. Tidak kira pangkat dan darjat, keturunan dan warna kulit. Saya sempat bertanyakan kepada abang, "Bila masa abang berkenalan dengan mamat rambut warna tu?" selepas saya melihat dia siap boleh berlaga tangan meraikan kemenangan. Rasanya kalau tak disebabkan gol itu, mungkin abang langsung tidak bertegur dengan adik yang berbelang rambutnya dengan warna itu.

Tapi yang tak seronoknya dalam negara yang sudah merdeka ini, mentaliti orang kita masih belum berubah. Dalam stadium yang tahu penuh orang itu ada ramai yang buat tidak tahu, merokok di khalayak tanpa rasa bersalah. Jantan-jantan ni buat stadium tu macam dia tengok tv kat dalam rumah sendiri. Pening kepala bau asap rokok yang macam-macam. paling tak tahan bau rokok daun nipah. Peh....

Tahniah untuk Kedah. Pemain muda yang masih bersih dari sebarang pemikiran kotor yang sudah sebati dengan pemain senior Malaysia. Ada orang yang sudah meramal, tahun depan Kedah akan kalah. Tiga piala yang dimenanginya tahun ini akan terlepas bila pemain muda ini merasai erti sebenar bolasepak Malaysia.

2 comments:

Abang Long said...

Bangga sebab Kedah menang, tapi masalahnya Abang Long sokong Singapura (tempat kelahiran) ...hehehehe

laila kamilia said...

aloh...peminat kedah jugaklah ye? takpelah yob kejor aje taun depan.yob mesti menang. kejor yob kejor...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...