11 September 2007

Tengok anak bulan posa





Tiga gambar diambil semasa berkursus di Banting bulan Jun yang lalu. Gambar pertama tu adalah gambar menara di mana anak bulan dicerap semasa bulan posa dan raya. Bukit Jugra. Nak sampai punyalah payah. Malu nak cerita tapi saya orang terakhir yang mendaki bukit tu. Mana tahan beb, hampir 90 darjah dia punya bukit siap berbelok lagi. Kuatkan semangat jugalah nak sampai ke atas. Mujur tak cedera hingga perlu diusung. kalau tak manalah nak disorokkan muka ni. Baru tersedar rupanya dah tua dah, tak macam dulu-dulu tersengih je mendaki bukit dan gunung.

Dari ketinggian itu nampak pemandangan sungai yang memisahkan Malaysia dan Indonesia. Ada kem askar di bawah. Semasa saya berada di atas bukit tu terserempak dengan sekumpulan askar wataniah yang berlatih menuruni Bukit Jugra. Kita pulak rasa gayat, diorang rilek aje.

Gambar yang kedua tu makan Sultan Abdul Samad. Makamnya di dalam bangunan sedangkan makam anakandanya dan kerabat di sekeliling. Sekarang ni keluarga diRaja tu tidak dimakamkan di situ lagi.

Gambar ketiga merupakan tinggalan istana lama. Ada dua tiga lagi yang saya ambil, tapi saya tunjuk satu ajelah. Isy seram juga. Mujurlah masa ambil gambar tak ada yang nak masuk sebagai candid. Kalau tak, tak tahulah...

Pengalaman semasa berkursus tu... aduihlah.... Paling saya tak boleh lupa, kena angkat kayak seberat lebih 60kg dua orang saja, sama-sama pompuan pulak tu. Nasib baik tak kena campak dalam tasik tahi angsa. kalau tidak ada pulak yang bawa wabak selsema burung. Memang tak bagus kawasan perkhemahan kami tapi bagi banyak pengalaman. Yang saya sedar, semenjak operation tu, badan saya dah tak kuat lagi....dah terasa tua benar saya. Sekejap saja bila Allah dah tarik balik apa yang dia bagi pinjam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...