30 November 2007

Kenali dirimu melalui picitan ubat gigi

Psikologi adalah ilmu memahami jiwa. Personaliti pula topeng. Bila digabungkan ianya menjadi satu cabang ilmu yang mengkaji keperibadian manusia. Memang seronok mengkaji tingkahlaku manusia. Ada kalanya ia benar tetapi kerap kali juga ia tersasar. Walau bagaimanapun ia merupakan asas dalam meramal tingkahlaku manusia oleh pakar-pakar psikologi dan digunakan secara meluas dalam dunia ini. Apa kata buat permulaan kita kenali diri kita dengan picitan ubat gigi. Menarik bukan? Cuba nyatakan anda memicitnya di mana; di bahagian bawah, tengah, atas ataupun dikesemua tempat tadi (main ikut sempat). Nak tahu jawapannya....tunggu n3 selepas ini....

29 November 2007

Berpijak di bumi nyata

Berdiri: Kak Yan,Tan,Lina,Ekin,Diana,Dee,Ustaz Ju,Pak Din
Duduk:Paris,Piee,Yaht,Kumar dan saya
Tempat : Kem Bumi Jati, Jalan Kebun, Shah Alam
Tarikh: 24 hingga 28 November 07

Alhamdulillah...Akhirnya saya kembali berpijak di bumi nyata. Tubuh masih sengal-sengal kerana aktiviti lasak yang tak berpadanan dengan orang tua macam saya ni. Hari ni masa menuju puncak tingkat 4 untuk meneruskan kursus induksi pula, saya cuba menggagahkan diri.
Sepanjang kursus, handphone tidak boleh digunakan. Bila buka saja hp, saya tengok banyak miss call dan sms diterima. Maaflah kepada rakan-rakan yang tidak saya balas panggilan ataupun smsnya. Saya hanya menelefon abang dan anak-anak. Ketika itu saya memang tidak berada di dunia nyata lagi. Saya kepenatan.
Sepanjang kursus ada ujian kecergasan, ujian lari 2km, aktiviti kembara (menyusuri kawad berduri, merentasi sungai dan berjalan di laluan kelapa sawit selama satu jam lebih) juga ceramah, LDK dan aktiviti kerohanian. Tidur jam 1200 dan bangun jam 445pagi. Saya betul-betul keletihan.
Paling kelakar pada hari terakhir kursus, ada peperiksaan akhir dijalankan. Kami diberi masa untuk membuat persediaan akhir sejam sebelum periksa. Apa persediaan saya? Di saat kebanyakan rakan-rakan menelaah, saya ZZZZZZZ. Saya ceritakan kepada abang dan dia geleng kepala kerana inilah sejarahnya sepanjang menduduki peperiksaan saya membuat persediaan bukan dengan membaca tetapi tidur.
Saya sampai ke rumah semalam jam 6.30 petang. Sampai di rumah, setelah bermesraan dengan keluarga, saya terbungkang macam apatah lagi. Agaknya kalaulah bom meletup, saya memang langsung tak akan sedar!
Hari ini bila sudah kembali berada di alam nyata, barulah saya telefon Lynn. Khabarnya ada projek khas Pesta Buku ini untuk sekawanan Lily Yong, Lynn, Rose dan Kak Lily. Sayu saja saya mendengarnya....Macam saya tidak akan bersama mereka pada pesta buku 3 tahun mendatang ini....Kemudian Dhiya telefon untuk rancangan istimewa 3 atau 4 dis ni. Panggilan Lily Yong belum dibalas lagi....
Sambil menaip n3 ni saya sedang berfikir jadual saya sepanjang disember ini. Macam penuh saja.. sabtu ni 1dis ada kursus sampai petang, 2 dis ada hari keluarga di shah alam, malamnya jamuan akhir kelas, 3dis ada santapan diRaja, 4dis peperiksaan kursus akhir...mmmm...macam mana ye nak buat persediaan akhir peperiksaan ni? agaknya kalau TUHAN bagi 25jam sehari dan 8hari seminggu, saya tetap akan sibuk....Di kepala saat ini ada dua yang bermain2...periksa dan rancangan Dhiya....kerana kedua-duanya sama penting dalam hidup saya.
Saya akan ke Bali pada 12 hingga 17dis, jemputan kahwin dari seorang novelis tersohor pada 24dis dan temujanji dengan Prof Abdul Hamid, Ketua Jabatan Psikiatri HUKM. Minggu-minggu terakhir akan ke sekolah untuk mesyuarat pertama. Saya harus menyediakan diri untuk penempatan sekolah pertama saya juga untuk Hardy yang akan masuk darjah satu. Saya tertanya-tanya bilakah Citra Pesona saya akan sampai ke garisan penamat?

23 November 2007

Pengumuman Cuti


Untuk semua pengunjung blog laila, dimaklumkan Laila akan bercuti seketika dari blog ini pada 24 hingga 28 November....Jangan rindu-rindu yer...heheehehe perasan!

Jom Tengok Golden Compass

video

22 November 2007

Sekitar meraikan hari lahir Lynn

Dah habis licin dikerjakan Lily Suriani...
Itu Rose tu konon-konon posing maut di samping birthday girl. Nak bagi kek tak nak. Siapa kata kek untuk budak-budak aje...
Sempat lagi bergambar sebelum shopping mall tutup. Ingatkan tak reti balik...

Selamat Hari Lahir Lynn Dayana

Yang ke tuuuuuuuuuuuuuuuuut. Hehehe.
Semoga panjang umur dan lebih murah rezekinya. Mengenali Lynn selama dua tahun, di situlah kami selalu bertemu, Jusco Equine Park, Puchong. Kami memilih tempat itu sebab kedudukannya yang strategik di tengah-tengah antara Subang Jaya dan Bangi. Boleh kata sudah banyak dah restoren di situ yang kami singgah dan tahu sajalah kalau kami dapat berbual. Berjam-jam. Tadipun Kenny Rogers dah tutup 9.30 tapi kami masih tak bangun-bangun.
Majlis meraikan hari jadi Lynn ini ringkas saja tapi memang meriah dengan gelak tawa Rose, Lily Suriani dan Lynn sendiri. Saya malam itu dikutuk mereka kerana mereka kata saya biul. Al maklumlah saya benar-benar keletihan kerana berjaga malam dan siangnya menghadiri kursus pula.
Ada 3 keping gambar yang saya nak uploadkan tetapi server down. Nanti bila kesempatan akan saya uploadkan.
Semasa saya baru memakir kereta kira-kira jam sebelas satu SMS dari Lynn saya terima, berbunyi begini :
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa meninggalkan anak dan suami yang demam, tak sempat menyuapkan suami lauk gulai, membesarkan mata yang mengantuk... dan tentunya kerana sudi menjadi sahabat.
Mesti Lynn send all pada Rose dan Lily Suriani sebab yang bab-bab suami itu bukan ditujukan kepada saya sebab abang di Hong Kong dan saya angkut semua anak-anak saya pergi. Lalu bila saya sudah menidurkan anak-anak saya jawab begini:
Kadangkala semua yang indah itu hanya boleh dikecapi dengan sedikit pengorbanan, selebihnya pengertian. Harganya? Tidak ternilai.
Selamat Hari Lahir Lynn. Semoga persahabatan kita terus berkekalan...

19 November 2007

Tuna Lihat


Kisah ini diceritakan oleh pensyarah saya dalam kelas PJ Suaian. Dia punya pelajar yang istimewa di mana mengajar pelajar bermasalah penglihatan. Dia melatih guru-guru pelatih yang bermasalah penglihatan. Istimewanya IPG saya, ada beberapa pelajar yang bermasalah penglihatan belajar. Tentu sebagai orang yang normal hairan bagaimana melihat mereka boleh belajar dan mengajar orang lain pula. Jangan hairan bila mereka ini adalah guru yang mengajar anak kita di sekolah. Lihatlah kelebihan mereka.
Mereka mula-mula datang ke IPG dengan rakan yang normal untuk mengelak ditipu. Mereka akann menghafal jalan ke IPG dengan deria mereka yang lain. Setiap belok, berapa bumper, berapa traffic light akan dihafalnya. Kalau pemandu teksi bawa jalan lain mereka boleh tahu.
Bila dah biasa mereka akan pergi sendiri. Mereka menghafal bilangan langkah dan berpandukan arah suara. Pernah pensyarah saya di tempat letak kereta sedangkan mereka ini hendak ke bilik PJ. Mendengarkan suara pensyarah mereka berhenti padahal tidak sampai lagi.
Oleh itu jika anda nampak tanda orang buta melintas jalan atau memang ternampak mereka sedang melintas, jangan sesekali menekan brek dengan kuat atau menekan hon. Ini kerana kejutan itu akan membuatkan mereka hilang arah dan terlupa kiraan.
Saya mulanya hairan semasa sukan, mereka ini ada menyertai acara lumba lari. Macam mana mereka nak lari sedangkan mereka tidak upaya. Rupanya kaki mereka diikat bersama orang normal sebagai pemandu arah. Mereka lari saja hingga wisel tamat dibunyikan sebagai tanda sudah sampai ke garisan penamat.
Pesanlah kepada murid-murid yang diajar guru istimewa ini supaya janganlah cuba menipu mereka kerana deria keenam mereka sangat kuat. Mereka akan tahu bila masa anda berbohong kepada mereka.

18 November 2007

Kisah Malam Pertama Yang Melucukan

Baru-baru ni semasa berehat-rehat di rumah teman baik saya, terkeluarlah cerita ini. Almaklumlah cuti sekolah dah mula. Tentu ramai yang nak naik pelamin. Kami sekadar bertukar pengalaman bercuti 5 hari selepas peperiksaan akhir. Teman baik saya ni manja orangnya. Dia cerita pengalamannya bercuti di pedalaman ke rumah sepupunya yang berkahwin dengan orang Pahang di ulu banat. Orang bandar yang dibesarkan dengan kemewahan, tentu banyak pengalaman yang dikutipnya merasai pengalaman baru tinggal di kampung yang tiada bekalan air paip. Tentu saja kawan saya ni angkat bendera putih kalau tiada bekalan elektrik pula.
Dia menceritakan bagaimana susur galur sepupunya itu berkahwin dengan orang ulu banat tu sehinggalah tercerita kisah kakak sepupunya yang naif itu. Begini alkisahnya....
Kakak sepupunya yang manja itu yang sentiasa berkepit dengan ibunya ini bukanlah yang jenis suka bersosial ke sana sini. Hidupnya hanya dengan ibu, lantas bila kahwin perasaan hendak berkepit dengan ibu itu masih ada pada dia. Dia pula tidak terdedah dengan kisah-kisah rumahtangga tu dan ibunya pula tidak bercerita kerana si anak tidak bertanya.
Pagi itu suaminya keluar membeli roti canai. Kesian pengantin baru kena dera di rumah mentua. Lalu si isteri tadi tinggalh sendirian mengadap cermin. Hendak dijadikan cerita, datanglah anak saudaranya yang berumur 4 tahun yang sedang baru dapat mulut (dalam erti kata lain tak reti nak diam). Dia masuk meluru ke bilik pengantin yang terbuka pintunya.
"Malam tadi kenapa maksu kunci pintu? Orang nak masuk tak boleh." Dia mengadu dan marah pada maksunya yang selama ini tak pernah kunci pintu bilik yang membolehkannya keluar-masuk ke biilik maksunya pada bila-bila masa.
"Oh, ye ke? Malam ni mak su tak kunci."
"Mak su janji?" Si kecil menagih simpati.
"Ya, mak su janji." Mendengarkan janji maksunya si kecil tadi senang hati. Lalu dia memanjat katil pengantin yang berbau harum itu dan cantik terhias. Seronok dia melompat-lompat di atas katil itu sambil dibiarkan oleh maksunya.Tetapi kemudiannya dengan tiba-tiba dia menjerit membuatkan masksunya berpaling.
"Maksu! Kenapa katil maksu berdarah?"
Yang maksunya itupun tak mengesyaki apa-apa lalu kata tak tahu dan akan cuci nanti. Sangkanya cerita itu akan tamat di situ tetapi mulut budak kecil itu tak dapat ditutup. Sebaik saja dia nampak paksunya balik menjinjing roti canai, dia berlari mendapatkan paksunya itu.
Dia berdiri di depan pintu ruang tamu umpama jaga yang sedang marah. Pinggangnya dicekak dua-dua belah. Dengan wajah garang dia menjerit seluruh alam.
"Paksu! Apa paksu buat pada maksu malam tadi sampai berdarah katil maksu?"
Ketika itu paksunya yang sedang menjinjing plastik roti canai terus tergamam dan berhenti melangkah. Ibu mertuanya di dapur sedang menyapu sampah terus tegak. Jiran di sebelah rumah yang sedang menyidai kain terus kaku. Kira macam masa seakan berhenti bergerak.
Yang seronoknya tindakan pantas si pengantin lelaki menekup mulut si kecil sambil mendukungnya masuk ke bilik sebaik tersedar dari masa yang terhenti seketika itu. Meronta-ronta si kecil minta diturunkan. Semua orang tidak tahu apa rasuah yang diberi si pengantin lelaki selepas itu kerana selepas keluar dari bilik pengantin, si kecil tadi tersenyum gembira dan tidak langsung mengungkit cerita.
Si emak apa lagi, bila anak perempuannya keluar bilik terus bising2. Jawapan si pengantin perempuan, "Mana cek tau lepas buat tu keluar darah." Maknya tepuk dahi dan kelam kabut menyapu bedak di leher pengantin, menutup mana-mana 'parut' yang patut sebelum si kecil bertanya lagi.
Moral dari kisah ni, berhati-hatilah si pengantin baru ye dan penuhkan ilmu di dada. Selamat Pengantin Baru!

HATI INI MILIK SIAPA

Hati ini sering luka
Dek durja kata sang teruna
Menabur janji di pinggir bibir
Sumpah, setia yang tidak mungkin mungkir

Hati ini sering tersayat
Tatkala kata menyongsang bicara
Tatkala pandangan menipu mata
Tatkala halwa telinga dipekakkan sengketa
Haruskah aku kecewa

Lelaki
Bila cinta bertaut di hujung rasa
Rindu yang bermukim tidak bisa disanggah
Dua insan bercinta rebah hanyut
Dibawa gelora asmara
Hebatnya

Lelaki
Bila hati sudah direbut
Cinta sudah disambut
Kau tarik dirimu dari kota janji
Biar aku termangu sendiri
Mengenang kata cinta menghiris hati
Di manakah kemanusiaanmu lelaki

Lantas lelaki
Ampuhkah diriku untuk mempercayaimu lagi
Sedang parah yang kau parutkan ke wajah hatiku
Masih berdarah, masih bernanah
Amukan hati menguasai diri

Hati ini milik siapa
Bila dendam beraja
Hati ini milik siapa

Kulaung di angin
Pergi bersama bayu
Meninggalkan seorang aku
Masih di sini bertanya lagiHati ini milik siapa

Laila Kamilia, Putrajaya
11 oktober 2004

16 November 2007

Kisah Nabi Nuh A.S


Kisah ini sudah pernah kita dengar. Begini ulangannya:

Nabi Nuh A.S telah diperintahkan oleh ALLAH untuk menanam pokok koka yang batangnya sangat teguh. Selama 60 tahun akhirnya pokok itu cukup matang. ALLAH memerintahkan membuat sebuah kapal besar di atas bukit, dibuat bertingkat-tingkat.

Belayarlah Nabi Nuh selama 6 bulan bersama 81 pengikutnya mengharungi air banjir setinggi 15 meter tinggi dari gunung tertinggi di dunia.

Dalam pelayarannya datanglah Iblis ingin menumpang kapal tersebut dan menawarkan kepada Nabi Nuh cara bagaimana Iblis boleh memperdaya manusia. Caranya adalah dengan duduk pada nafsu dan hati manusia.

14 November 2007

Belajar main gitar



Laila belajar main gitar?Alahai! Merapu tak sudah-sudah tapi ia memang benar. InsyaALLAH mulai minggu depan, saya akan mula belajar main gitar. Alah...gitar kapok je. Entah boleh ke tidak petik gitar tangan ni entahlah. Awal-awal lagi dah kena gelak dengan adik saya Mas kerana saya beritahu nak pinjam gitar adik ipar, Amran beserta note nya sekali. Siap dah bagitahu nak belajar lagu Bukan Aku Kerispatih.

Banyak sangat yang saya nak belajar benda-benda baru dalam hidup ini. Saya tak suka melakukan perkara yang sama setiap hari. Harap TUHAN janganlah benakkan hati saya belajar main gitar dengan Fuza. Manalah tahu suatu hari nanti Cikgu Laila boleh main gitar untuk P&Pnya dalam kelas. Tinggi angan-angan tu!

Resepi Kuih Tako

Kuih tako yang sudah siap tapi dimasukkan ke dalam bekas.
Sengkuang ditabur dulu di dalam acuan dari daun pandan
Potong sengkuang kecil-kecil
Bancuhan bahagian bawah
Tuang bancuhan dalam acuan dan masak bahagian atas pula
Lelaki pun boleh buat juga, tentu sinang bah!


BAHAGIAN BAWAH

sengkuang cina

1 cawan tepung jangung (diayak)

11/2 cawan gula pasir

6 cawan air

pewarna hijau


BAHAGIAN ATAS

1 cawan tepung jagung (diayak)

6/7 cawan santan segera yang dilarut bersama air

sedikit garam


CARA MEMBUAT

1. Buat acuan dari daun pandan macam bentuk sampan.

2.Campurkan semua bahan untuk bahagian bawah dan kacau atas api hingga pekat. Tuang dalam daun yang telah tersedia sengkuang dipotong kecil.

3. Campurkan semua bahan untuk bahagian atas dan kacau atas api hingga pekat. Tuang dalam daun.

4. Biarkan sejuk dan sedia untuk dihidang.

12 November 2007

SPM Dah Mula!


Hari ini adik-adik dan anak-anak kita yang di Tingkatan 5 mengambil kertas pertamanya. Setiap kali SPM menjelma, kita akan teringat pula pada kisah kita semasa mengambil SPM beberapa tahun yang lepas. SPM menjadi peperiksaan paling penting pada semua sekalipun ada peperiksaan lain yang lebih tinggi di sekolah iaitu STPM.

Debaran di dada tak payah nak cerita. Sepatutnya malam sebelum periksa, kita boleh lepak-lepak dan sekadar membaca nota ringkas. Tetapi pelajar 'cerdik' macam saya ni, bersengkang mata membaca soalan ramalan di saat akhir untuk menghafal jawapan. Bunyinya macam kelakar tetapi strategi itu menjadi untuk saya. Saya selalu dapat merah untuk subjek Sains dan Math Tambahan pula, angka kurang dari sepuluh markah sudah menjadi kebiasaan. Pendek kata cikgu saya jimat pen merah bila menanda kertas saya.

Semasa sekolah dulu saya memang nakal. Pernah saya meminta adik junior lelaki mengendap makmal pada malam sebelum amali subjek Kimia, Biologi dan Fizik. Akibat buat salah, saya terbayang-bayang polis datang ke rumah hendak menggari dan budak-budak tu kena tangkap dengan warden. Kelakar dan bodoh betul masa tu sedangkan bukan dapat apa-apapun. Sikitpun operasi haram itu tidak dapat membantu amali. Bila masa amali terkial-kial juga. Masa di sekolah saya memang banyak main. Itu yang keputusan teruk sangat.

Tetapi semasa di Matrikulasi dan universiti saya belajar dari kesilapan yang pernah saya buat. Saya belajar bermati-matian. Orang lain tidur, saya masih bersengkang mata membuat latihan tambahan. Hasilnya memang menakjubkan. Saya pernah dapat peperiksaan Biologi 100%, Kimia 80% meninggalkan pesaing terdekat pada angka 57% dan skor Psikologi 43/44 markah. Dengan keputusan yang agak baik, saya menghabiskan Matrikulasi pada semester ke 3 (sepatutnya 4 semester) dan Ijazah pada semester ke 5 (sepatutnya 6 semester).
Satu perkara yang saya belajar, Adalah menjadi kebiasaan untuk seseorang manusia untuk melakukan kesilapan, tetapi manusia yang tidak belajar apa-apa dari kegagalannya merupakan manusia yang paling kerugian.

Untuk adik-adik yang sedang berhempas-pulas menjawab soalan peperiksaan, mungkin 10 tip terakhir ini boleh membantu. Selamat berjuang!

1- Tidur awal, selewatnya jam sepuluh untuk mendapat rehat dan tidur yang cukup.

2-Elak dari membincangkan soalan yang sudah anda lalui hari ini dnegan rakan-rakan. Perkara sudah lepas, tiada apa yang boleh anda lakukannya lagi. Jika anda menjawab dengan betul tidak mengapa tetapi jika jawapan anda salah, ia akan mengganggu mood anda dan membuatkan anda berasa tidak yakin lagi untuk kertas yang akan datang.

3-Jawab soalan-soalan tahun lepas dan soalan ramalan. Baca jawapan dan ingat bagaimana skema menjawabnya. Sekarang bukan masa untuk anda membaca buku lagi.

4-Untuk subjek Sains Tulen anda perlu buat latihan banyak dan hafal serta tahu formula mana hendak digunakan.

5-Kurangkan bercakap dan jangan mengumpat kerana mengumpat akan membuatkan anda cepat lupa.

6-Solat hajat sebelum tidur.

7-Banyak baca Quran untuk tenangkan hati.

8-Mohon restu ayah ibu sebelum keluar rumah.

9-Keluar rumah dengan Ayat Kursi dan niat semoga ALLAH memberikan bantuan. Langkah dengan kaki kanan.

10-Bacalah Robbi Yassir Wa Tuassir Ya Karim sebelum masuk ke dalam dewan supaya ALLAH permudahkan anda menjawab soalan.


Selebihnya hanya DOA yang boleh anda lakukan. Selamat maju Jaya!

11 November 2007

Terima kasih semua


Kesempatan bertemu rakan taulan yang sudah lama tidak bersua
Sekitar jam 12.00 tengahari, sudah ramai yang hadir
Teh dan Ajie membantu apa-apa patut, kalau tak ada mereka, entahlah...
Alhamdulillah. Segalanya sudah selesai. Yang tak selesai lagi cuma mengemas rumah dan sakit-sakit badan kerana kepenatan. Sepatutnya majlis ini dibuat awal-awal lagi biarlah waktu awal Aidilfitri tetapi saya sibuk pula dengan peperiksaan akhir yang baru berlalu 5 November lalu majlis ini tertundalah sehingga semlam 10 November iaitu bersamaan hari terakhir Aidilfitri.
Majlis Rumah Terbuka ni (alamak rasa macam gah sangat nak guna istilah tu, apa kata guna istilah jamuan makan aje ok) saya gembira sangat sebab ramai rakan, saudara mara dan teman sepejabat yang hadir. Malam sebelumnya jam 1.00 pagi setelah selesai orang memasang khemah, saya bertanya abang, adakah orang yang nak hadir. Alhamdulillah setelah dihitung hampir 300 jemputan hadir jamuan itu. Makanan pun semuanya habis dan tukang masak gembira buah tangannya selamat masuk ke perut (tiada yang cirit-biritkan!)
Majlis dibuka oleh Lynn Dayana dan Rose Harissa jam 10.30 pagi. Kami berbual sementara menunggu masakan terhidang jam 12.00 tengahari. Mereka serang saya pagi-pagi tetapi saya dah bersedia. Lemang dan rendang saya hidangkan bersama dadih kepada mereka. Kak Lily Haslina dan keluarga selepas itu, diikuti Lily Suriani dan Che Bi (hiasan laman) turut hadir. Terima kasih atas kunjungan anda.
Rakan-rakan ex KYPM, Kota Bharu:Yani, Yantie, Yeng, Amri, Terima kasih dan maaf tidak dapat bersama kalian ke reunion 24 Nov. ini.
Rakan-rakan ex HRC:Hadi, Yana, Ju dan Aniza, Kehadiran anda sangat dihargai.
Rakan-rakan di SK Jalan 6, Bangi: Kak Aya, Kak Midah, Umi, Musliza, Kak Sariah, Kak Faezah, Kak Zarina, Hanim, Terima kasih kerana masih mengingati diriku yang kerdil, yang hadir seketika dalam hidup kalian
Saudara-mara: semoga ukhwah terus terjalin
Juga sekalung penghargaan yang tak terhingga buat warga BPO, Jabatan Perkhidmatan Awam, Putrajaya yang memang memeriahkan majlis. Tanpa anda semua, tidak sempurna majlis ini.
Untuk rakan-rakan yang tak dapat tertuliskan di sini, Penghargaan yang terhingga.
Untuk Dr. Imran Syakir yang sudah memberi keizinan untuk wataknya di dalam Citra Pesona, terima kasih dan doakan saya sempat melakarkan kisah ini dengan sebaiknya.
Untuk semua-semua yang hadir, juga yang tidak dapat hadir kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, terima kasih yang teramat dari Laila dan Aedy Fadly. Atas segala kekurangan penganjuran majlis ini, kami sekeluarga memohon maaf zahir dan batin!

07 November 2007

Jamuan Raya yang bes



Macam-macam yang jadi semalam. Penat sungguh. Ia bermula dengan kejayaan saya memujuk Lily Suriani hadir sama ke jamuan Rumah Terbuka Alaf21 walaupun MC. Kerana kereta masuk bengkel, terpaksalah saya merempit ke rumah Lily. Sempatlah beraya sementara menunggu Kak Aida Adriani yang nampak begitu sopan, lemah lembut dan muda belia itu dengan honda mewahnya. Penat sungguh makan dan gelak. Tapi bahagian paling gementar bila rakaman Selamat Pagi Malaysia tu. Sampai sekarang Lily dan Kak Aida tutup telinga bila teringat peristiwa tu. Hehehhe....

Masa nak balik sekitar jam 4, saya masih menunggu Rose Harissa yang menemuduga Heronya tapi tak nampak bayang. Sempat lagi saya mengangkut 10 buku Lynn Dayana yang diulang cetak kali ke tiga tu! Kalau ada dua minah ni mesti jamuan tu lagi meriah, sebab sebatu dah dengar ketawa mereka. Tahniah ye Lynn dan jangan lupa perjanjian kita.

Kak Durrah berbesar hati tolong hantar saya ke Putrajaya ambil kereta lagi satu. Terima kasih banyak ye kak, cantik kereta akak. Saya terus pecut ke rumah Lily yang besar juga hatinya tolong saya ambil kereta di bengkel. Sempat lagi kami bersembang di Secret Recipe. Malam sampai rumah terus melepeh.

Jamuan Alaf yang meriah, makanan banyak, tetamu ramai tapi saya sempat ambil sekeping gambar ni aje. Yang lain-lain Aleeya kata nak email. Oh Aleeya, gambar pesta buku pun akak tak terima lagi....

Akhir kalam, terima kasih kepada semua yang menjadikan hidup Laila bermakna!

06 November 2007

Di alam maya pada


Rumah saya berhabuk sebab saya berhibernate. Maid pulak takde nak tolong2 cuci. Maaflah kalau dua minggu blog saya memaparkan imej raya yang tak berapa cantik tu. Bosan ek....Apa nak buat, saya sedang berada di alam maya pada.


Apa saya buat masa penyepian tu? Baca buku, baca buku, diskusi, periksa dan sesekala sempat juga menghadiri rumah terbuka. Ada juga jenguk blog sesekala tapi tak sempat buat apa. Jadi baru hari ni nak bergiat aktif semula dalam dunia blog.


Oh, saya dah kumpul beberapa bahan untuk dimasukkan ke dalam blog ini walaupun saya tak update lama. Tapi supervisor saya dah bagi amaran bila nampak saya keluarkan laptop biru ni. Satu pertanyaan yang membantutkan selera saya untuk terus berblog, kira potong stim habislah. Soalannya ialah " Bila nak siap novel?"Ya Ampun!

Tak bolehkah datang raya?

Kunjung mengunjung amalan mulia
nilai tradisi budaya kita
Kalau tak buat rumah terbuka
tak bolehkah nak datang beraya

Amalan mengadakan rumah terbuka atau dalam bahasa Omputihnye Open House mula diperkenalkan pada lewat 90an dan semakin menjadi-jadi trendnya era alaf baru ni. Bagusnya rumah terbuka ni, sesiapa saja boleh datang ke rumah sekalipun tak kenal sebelum ini. Masa ini digunakan untuk lebih beramah mesra dengan tetamu tetangga. Makanan pun banyak dan yang penting free. Sedap punya pasal sampai dua tiga pinggan kita bedal. Bila masuk rumah ke tiga, kita hanya jamu mata dan minum air saja.
Cerita pasal rumah terbuka, macam-macam ragamnya. Paling saya tak boleh lupa semasa ikut abang ke rumah seorang Pegawai Daerah di satu negeri. Bos abang beria-ia cakap, dekat saja ikut highway. Sekali punyalah jauh baru boleh sampai. Lepas tu boleh sengih lagi dan cakap, "Kalau aku cakap jauh, kau gerenti tak nak ikut punya."Boleh gitu? Berasap telinga dan berasap buntut duduk lama dalam kereta. Apapun bila orang dah menjemput, kenalah kita cuba sedaya upaya untuk hadir. Malah kalau kita berpuasa sunatpun kita boleh berbuka demi menghormati jemputan.


Berbalik kepada isu tadi, benarkah amalan rumah terbuka ini sudah terlalu relevan sehingga mengenepikan amalan kunjung-mengunjung kita dahulu yang beraya tak perlu dijemput-jemput. Bagi orang yang masih mengamalkan nilai tradisi (beraya tanpa dijemput), saya panas telinga bila setiap kali saya nak pergi melaksanakan misi Pah Bedah saya (serbu rumah orang nak beraya), abang akan cakap orang tak jemputpun, tak buat rumah terbuka, nak buat apa datang, orang tak sedia nak terima tetamu. Tapi saya tetap mengatakan bila raya, tak buat rumah terbukapun kita tetap boleh datang raya kan? Kalau tak, apa gunanya beli kuih raya kan? Tak ada kuih raya? Air bujang pun apa salahnya. Janji matlamat berkunjung itu tercapai....

Tanpa DIA siapalah aku



Aku selalu merasakan


hidup ini penuh liku kepayahan


banyak kali aku jatuh, rebah


malah menangis sudah menjadi sahabat nan setia


Namun DIA begitu PEMURAH


diutuskan hidayah kebenaran


lalu aku bangun, menilai diri dan


belajar dari kesilapan


Dan tangga kejayaan


kupanjat, kuraih satu persatu


tak terhitung pula impian yang menjadi kenyataan




Aku selalu merasakan


rakan tidak memperdulikan


hanya mencari kesenangan


ada yang menikam dari belakang


Namun DIA begitu PEMURAH


diutuskan salam perkenalan


aku mengenali teman


yang boleh jatuh bangun, menangis bersama


mendoakan kehidupanku sentiasa sejahtera




Aku selalu merasakan


kurangnya belaian kasih sayang


dibelenggu ketakutan yang bukan-bukan


Namun DIA begitu PEMURAH


menghantar sang arjuna untuk mendamaikan


penawar segala kedukaan


dan membawa bersama


penyejuk mata penenang jiwa




Aku selalu merasakan


diri serba kekurangan


tak terbandingkan dengan manusia hebat di luar sana


Namun DIA begitu pemurah


menemukan aku erti kebahagiaan hidup


menemukan aku pada semua perkara baru


yang mengujakan....


melengkapkan sebuah kehidupan




Tanpa DIA siapalah aku


Laila Kamilia 25 Oktober 2007


Bandar Seri Putra

Merdeka bagiku


Merdeka bagiku hari ini

bebas dari tugasan

bebas dari bebelan

bebas dari sebarang ujian

atau aktiviti luar yang menghitamkan

juga peperiksaan

yang menyesakkan seorang tua

yang semakin benak dan mudah pelupa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...