27 December 2007

Jalan-jalan cari makan : Laksa!



Laila dan abang hantu Laksa. Laksa Penangla.. Kalau ada seratus makanan, laksa yang akan kami cuba dulu. Kat KL ni susah sangat nak cari laksa best. Jadi kalau ada sesiapa yang dah jumpa tolonglah beritahu Laila ye! Siapa nak belanja makan pun jangan segan-segan ye...
Kalau kat KL, laksa yang rasanya lain sikit dan boleh makan lagi rasanya di Jusco Mid Valley. Pedas gila! Laksa yang tak boleh lupa, kalau pergi Perlis, makanlah Laksa Kuala Perlis berhampiran jeti. Sambil makan boleh beli macam-macam kuih kampung macam kuih karas, dodol etc di situ.
Laksa yang istimewa yang pelik sikit, Laksa Teluk Kecai berhampiran jeti Kuala Kedah. Ada sederetan kedai kat situ. Istimewanya laksa teluk kecai ini berkecai.... hehhee ada kawan buat lawak... tapi memang pun. Laksanya pendek-pendek, berkecailah maksudnya, jadi tak payah nak pendek-pendekkan dengan sudu bila nak makan. Lagi satu laksa ini ada sambal kelapa. Pengunjung boleh makan di gerai atau tapau. Caranya juga istimewa, kita boleh beli ikut kilo. Berapa kilo nak makan, bayar saja... istimewakan. Berlainan dengan laksa kat KL yang dijual dalam RM.
Di pekan Amerika Syarikat, ops... A.S (Alor Setar), ada satu gerai di Bangunan Ukir (yang tak tahu sebelah Hotel Holiday Villa di tengah bandaraya tu). Nama restorannya Mama. Yana kata laksa tangga sebab memang kedai tu kecil aje, jadi memang tepi tangga. Disebabkan orang yang datang ramai, kedainya kecil maka lepas makan anda disarankan terus blah... untuk memberi ruang kepada orang lain pula mengketedarah... Laksa dia memang power!
Tapi walau macam manapun semua laksa-laksa ini pastinya tidak dapat menandingi laksa ibu mertuaku....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...