23 March 2008

Kenangan Menonton F1 di Sepang


Tahun ini masuk tahun ke 10 Malaysia menjadi hos sukan bermotor bertaraf dunia ini. Saya pernah merasai pengalaman menyaksikan F1 di Sepang pada tahun 2003 yang mana ketika itu saya, abang, Hardy, Yana dan Jue pergi bersama-sama. Tapi kesilapan tidak mengkaji kedudukan pintu masuk dan parking sebelum pergi membuatkan kami terpaksa menapak hampir 2 kilometer jauhnya untuk ke pintu masuk kami. Paling kesian ialah abang yang terpaksa mendukung Hardy sepanjang jalan. Tiket kami pulak bukanlah tiket Grandstand, tapi Hillstand (seperti di gambar di atas)! Bayangkanlah, setelah 2 km menapak, dapat pulak tempat duduk takde kerusi dan bumbung (sebab atas bukit)! Dan ketika kami sampai perlumbaan pulak dah bermula! Dengan panas terik, kami pun melabuh di atas rumput dan ketika itu jugalah Hardy mula nak tidur!
Pro dan Kontra menonton F1 di litar Sepang:
Pro:
1. Dapat tengok kereta F1 secara 'live'
2. Rasai sendiri bunyi enjin F1 yang amat kuat (sampai kena pakai earplug)
3. Happening sebab ramai orang
4. Macam kat luar negeri (sebab Mat Salleh ramai giler)
5. Dapat bergambar kenangan
Kontra:
1. Parking kereta RM50.00. Kalau tak menapak ler macam kami hampir 2 km (dulu tak tahu)
2. Makanan/minuman luar tak boleh, yang jual kat dalam mahal (cth: mineral water 500ml -RM5.00)
3. Dapat cover litar yang depan kita saja. So, tak boleh tengok keseluruhan perlumbaan
4. Tiada commentator macam dalam tv (kecuali yang beli radiophone atau sewa kanggaroo tv)
5. balik mesti sangkut dengan traffic jam
Hendak kata serik, tak jugak. Tapi kalau tiket Hillstand, rasanya cukuplah sekali. Cuma pengajaran yang saya dapat ialah sebelum melakukan sesuatu aktiviti, buat persediaan secukupnya. Survey dahulu dan dapatkan maklumat berkaitan aktiviti atau tempat yang hendak kita kunjungi dengan lebih awal.
Tahun ini F1 yang baru saja selesai petang tadi hanya sempat saya tonton di kaca tv. Walaupun saya tidak pergi, tetapi sebenarnya saya ada wakil. Abang yang 'menghilangkan diri' daripada majlis Hari Keluarga DSentral sejak 10 pagi tadi bukanlah melarikan diri, tapi dia ke Sepang bersama kawannya. Melalui ceritannya, agak menarik F1 kali ini cuma tidak banyak kemalangan berlaku. Dan saya amat gembira bila melihat pelumba kegemaran saya Kimi Raikonnen menjadi juara!
Mungkin di tahun-tahun akan datang saya akan berpeluang mengunjungi Sepang sekali lagi. Insyaallah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...