26 April 2008

Pertama kali bergelap



Kasihan! Itu perkataan yang paling sesuai digambarkan kepada anak-anak saya yang pertama kali merasa pengalaman bergelap kerana tiada elektrik di Bandar Seri Putra pada hari Isnin 21 April lalu. Bukan tidak pernah bergelap bagi Hardy sebab sebelum ini kami tinggal di Putrajaya. Di sana kalau tiada elektrik, hanya 10 minit ataupun kami diberitahu melalui surat awal-awal lagi. Jadi penduduk sudah sedia dan biasanya bila tiada elektrik kami keluar sehinggalah elektrik ada semula.
Berbeza di sini, kami menjadi penduduk biasa lain, tidak seperti bandar elit Putrajaya yang segalanya pantas dan efisien itu. Jadi anak-anak saya terpaksa bergelap dalam tempoh masa yang agak lama (dari jam 6.30 hingga hampir 9.40 malam!).

Saya tergelak tengok anak-anak yang berpeluh macam orang main bola kat padang walau hanya 10 minit berpanas. Tingkap dan pintu yang terbuka menyebabkan namuk masuk dan mereka mengadu sakit kena gigit nyamuk.

Terkenang zaman kanak-kanak saya dulu yang memang tiada bekalan elektrik. Berlilin dan berpelita sudah jadi perkara biasa. Hingga terbakar leher (masih ada kesan sampai ke hari ini) dan lubang hidung berjelaga kena asap pelita. Tiada istilah panas sebab memang hari-hari tak pernah ada kipas angin apatah lagi air-cond (dalam mimpi pun tak pernah masuk, nak merasa nyamannya air-cond). Paling boleh dibuat kipas kertas!
Saya memang kesian tengok anak-anak saya. Terlalu manja dan mewah rasanya. Hinggakan bila tiada elektrik beberapa jam sudah huru-hara. Rasanya anak-anak anda begitu juga. Agaknya kalau tiba-tiba negara kita kena serang tengah malam buta, bekalan elektrik terputus, bagaimana anak-anak kita menangani krisis jika tiada elektrik sekejap dah huru-hara begitu? Minta dijauhkan bala itu!

2 comments:

yani said...

kisah bergelap akak ni wat kite teringat zaman dolu2 la..kalo kat umah yani sure dh terdengar jeritan..."mak!!!!takde letrik" pastu ada je la bunyi benda jatuh atas lantai huhu... adik beradik mula berkumpul depan lilin mcm kekatu (semut terbang) macam tak pernah jupe api la ibaratnya hehehe..

laila kamilia said...

yekan... pengalaman tak de elektrik ni dah jadi pengalaman biasa pada kita...sekarang kalau takde elektrik beberapa minit, orang dah bising...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...