26 October 2008

Buah apa ni?


Sekali pandang macam buah nona tapi ia berduri. Yang menarik perhatian saya adalah kerana durinya yang tajam macam buah durian. Ada juga rupa durian belanda. Oleh kerana untuk memenuhi keinginan untuk tahu yang begitu menyala-nyala dalam diri saya, maka saya termakan juga pujuk apek jual buah di pekan Bidor, Perak. Kata apek tu "ini buah import punya, dari Australia". Mesti dalam hati apek tu hah termakan pujuk aku bila kata buah import. Tapi hakikatnya saya nak rasa buah yang pelik ni...
Bila dah dibelah buah yang harganya RM8 ini (mahal juga untuk sebiji buah yang kecil), saya cium dulu baunya. Baunya bau buah, manis. Rupanya sebiji macam durian belanda tetapi bijinya kecil. Rasanya.... macam buah durian belanda juga tapi baunya tak tengik macam bau buah durian belanda...
Kesimpulannya yang saya buat, buah ni memang adik-beradik durian belanda. Siapa yang tahu namanya, tolonglah beritahu....

2 comments:

norza said...

Salam,Laila.

Buah tu diberi nama atemoya.
Check this out:
(also known as Taiwanese pineapple)

http://en.wikipedia.org/wiki/Atemoya

laila kamilia said...

terima kasih akak...hahaha nampak sangat apek tu nak tipu saya...australia konon...ke dia pun kena tipu dengan supplier....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...