14 October 2008

Catatan Perjalanan : Persiapan ke Berlin, Jerman

Nak pindah terus ke Berlin ker?

Tiket kapal terbang....ke Frankfurt



Kak Eka tengah pasangkan kasut Hakimy. Sebelahnya Alis, mak, mak mentua, mak tok dan Zura. Di belakang Amin dan Jun.

Abang dan rakan pejabatnya

Kami membuat persiapan ke Berlin rasanya hampir 1 tahun. Dengan sibukkan macam-macam dokumen dan karenah birokrasi, memang penat. Shopping apatah lagi... Dari Bandung hinggalah ke segenap kedai yang ada di KL. Penat. Sampai naik muak. Sebab itulah beg kami sampai 5 yang gabak-gabak dan berat macam askar nak pergi berperang. Kerana persediaan yang panjang juga alhamdulillah, tiada perkara terlepas pandang dan kami bolehlah membuat persiapan dengan tenang.

Kami boleh minta pergi lebih awal seminggu tetapi kami memilih tarikh 9hb supaya kami boleh menyambut hari raya dan kaum keluarga dapat berhari raya juga. Kami balik ke BSP pada 5hb. Konon-konon nak masak-masak untuk kengkawang yang datang beraya... Akhirnya semua dirancang tak menjadi. Hari Isnin 6hb, kami ke Shah Alam... menziarah En. Makhzan, ke pejabat Alaf21 dan konon-konon ke PKNS nak ke JPJ tapi silaplah pulak. Patutnya kami ke Padang Jawa. Lepas tu kami ke bank di Putrajaya, ke Pejabat Pendaftaran. Petang dah ke Bangi nak tukar duit. Senja tu kelam-kabut cari makanan sebab Yana and the gang nak datang rumah.... Saya lelap jam 12 malam bila semua tetamu dah pulang....

7hb saya ke The Mines pulak...tukar duit. Tak cukup kat situ pergi jalan TAR pulak, dengan tujuan yang sama...Hehehe macam juta-juta pulak saya tukar duit... Taklah sebanyak tu RM20K je... bila convert ke Euro ciput je Euro4K je.... Dah tengahari saya balik, nak meraikan rakan-rakan dari SKBR pulak. Saya tak sempat masak apa-apa. Saya memang dah beli barang-barang semalam untuk masak nasi tomato tapi rupanya urusan saya masih tidak selesai. mereka datang bawa sayur dan kuah pecal. Di rumah mak dah masak bubur kacang... Jadi itu saja yang dapat saya jamu bersama kuih raya.

Petangnya saya merempit ke rumah Kak Eka. Konon-konon nak tolong apa-apa patut untuk majlis Farewell saya. Terasa diri sangat dihargai oleh rakan-rakan yang bersusah-payah nak meraikan saya. Jam 6.30 balik rumah dan bersiap. Rumah tak sampai sepelaung tapi sayalah yang paling lewat sampai malam itu.... Terima kasih kengkawan yang sudi meraikan saya yang begitu kerdil dalam arena penulisan jika hendak dibandingkan dengan nama-nama besar mereka.

Kelakarnya, malam itu saya siap berhabis-habisan. Siap pakai baju merelap-merelip macam nak mengadap Sultan Mizan... Abang pulak saya paksa pakai baju Melayu, mujur saja saya tak suruh pakai samping.... Ini semua kerana Kak Eka kata kena pakai baju formal ni tema hari raya.... Tengok-tengok saya yang over... Masuk aje dah kena dapat tepukan gemuruh selayak artis nak buat persembahan pentas. Semua dah hadir. Malunya saya. Saya siap bisik kat Kak Lina lagi yang puji baju cantik... Saya kata saya beli RM2+ je sepasang dah siap kat Batam...Hehehe....

8hb. Pagi di rumah. Petang ke rumah Kak Su untuk beraya dan ke rumah Dina untuk tengok baby comelnya yang baru lahir.

9hb.Saya duduk di rumah, tengok checklist apa-apa yang belum siap lagi. Pergi beraya kat rumah jiran. Masak nasi tomato untuk keluarga. Malamnya bersia-siap untuk ke KLIA. Ha... itulah gambar -gambar yang sempat dirakam pada hari-hari terakhir di bumi Malaya.

Kepada kawan-kawan yang sudi menghantar saya hingga ke KLIA-Fuza, KRol, Izzi, Kak Eka dan abang Idros, Kak Ai dan kakak serta anak saudaranya (sedap serunding... dah nak habis dah) dan kawan-kawan sepejabat abang yang memenuhkan KLIA.

Kepada sepupu Amin dan Jun. Maaflah kunjungan pengantin baru yang pertama kali ke rumah tidak dilayan dengan sempurna... Makan tak malam tu?

Kepada adik-adik yang banyak jasa dan bakti kepada Kak Long dan Abang Aedy- Maslina dan Amran (terima kasih tolong hantar kereta balik kampung) dan anak saudara Amna dan Alis (maaflah Mak Long dan Pak Long tak sempat nak peluk cium, sebabnya kecil sangat dan mereka berlari-lari... peluk cium dari kejauhan). Hayazi dan Baizura, Epi. Terima kasih banyak-banyak kerana sudi menghantar dari Alor Setar hingga ke KLIA. Siap ambil cuti lagi.

Kepada ibubapa yang sangat-sangat disayangi dan dikasihi. Pesanan mak untuk jaga anak-anak akan sentiasa Lily ingat.... Bak kata mak.... " kamu nak tak banyak, 2 orang aje.... kamu tu payah nak beranak...jaga anak elok-elok....." Mak mentua pula pesan " Banyak-banyak berdoa. Baca Quran selalu" Adoi! Semua pesanan membuatkan saya sebaknya. Mak Tok pula tak kata apa tapi saya pesan kat dia "Mak Tok mesti sihat-sihat. kami balik 2 tahun lagi mesti nak jumpa Mak Tok".

Kepada semua-semua.... Saya bagi pihak keluarga memohon kemaafan andai malam itu saya tidak dapat melayan anda dengan sebaiknya. Terima kasih yang tak terhingga. Tanpa kalian siapalah kami. Kasih-sayang kalian yang telah membawa kami melangkah sejauh ini. Ada umur, InsyaAllah kita akan berjumpa lagi.

Salam dari kejauhan,

Haslina Kamaluddin
Berlin, Jerman
14 Oktober 2008
Autumn in my heart

2 comments:

Maisara said...

salam laila..singgah kat blog round2 jap..ketagih baca blog insan lain seronok sbb try belajar main blog..hmmm b4 this sara staying kat germany so laila kerja sana ker?

laila kamilia said...

hai sara... saya bercuti tak bergaji, ikut suami sambung belajar. sara kat mana kat jerman? seronok ke kat sini? apapun selamat datang ke dunia blog

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...