16 October 2008

Hari Pertama di bumi Germany (10 Oktober 2008)

Saya suka gambar ni.

Sempat posing walaupun sesat

Mak bapak pun nak juga posing dalam bas

Hardy dan Hakimy nak rebut daun gugur

Gembira dah sampai Jerman
Kami tiba di Frankfurt sekitar 645 pagi. Hari masih gelap. Di luar pesawat hanya lampu-lampu masih menyala. Bumi Jerman bermandikan cahaya. Saya dapat rasakan betapa majunya kota Frankfurt ini. Beberapa mercu tanda gah berdiri cantik dipandang dari pandangan atas.

Alhamdulillah... urusan imegresen yang kami risau-risaukan itu selesai sekejap saja. Kami menghirup udara Frankfurt di luar lapangan terbang Frankfurt tepat jam 7.00 pagi. Sejuk. Perkataan pertama yang keluar dari mulut yang berwap.

Tepat jam 7.05 bas yang membawa kami ke Terminal 1 mula bergerak. Efisyen.

Kami menunggu hingga 10.15 pagi untuk menaiki pesawat Luthfansa untuk ke Airport Berlin Tegel. Perjalanannya tak sampai sejam. Saya sedikit mual kerana pesawat ini terolang-olang. Pertama kali naik pesawat itu, apa yang baru bagi saya tentulah pramugari yang memakai cermin mata. Kelakar dan risau bila melihat setiap kali pramugari itu tunduk membetulkan cermin matanya yang menggelungsur. Kalau emergency, cermin mata tercabut, siapa yang nak selamatkan siapa? Satu lagi mereka meraikan penumpang kanak-kanak dengan memberi laluan terlebih dahulu kepada penumpang bersama kanak-kanak. Mereka juga memberikan setiap kanak-kanak buku warna, pensil warna dan jigsaw puzzle.

Kami keluar paling akhir kerana sibuk mengumpulkan 5 beg perang tu. Sebaik melangkah keluar, kami disambut rakan-rakan Malaysia di sini. Ada Emy, Fida dan Abang Chik (Muz) juga Encik Tukirin dari JPA. Pagi itu kami berempat tiba bersama dengan 2 lagi pelajar Malaysia yang baru (Ezhar dan Manami@Yo). Disebabkan beg kami yang berat itu, maka kami terpaksa berpecah 2 kumpulan. Beg dan saya, Hardy, Hakimy dan Yo naik kereta MPV Encik Tukirin sedangkan yang lain naik bas. Memang menyusahkan beg tu..hehehe (bak kata seorang teman cara gaya beg dibawa macam nak pergi lama, rupanya setahun setengah je. Saya jawab balik...saja nak bagi gempak, nak bagitahu nak pergi jauh dan nak bagi penuh kapal terbang).

Pemandangan bumi Berlin berwarna-warni, hijau, kuning dan merah. Jalan-jalan raya dipenuhi dengan daun-daun yang berguguran. Musim luruh. Di sebelah kanan orang berjalan kaki dan menaiki basikal. Di sebelah kiri bas dan tram berwarna kuning melintas di jalan raya. semua orang sibuk di waktu pagi itu.

Kami tiba di Wedding. Suasana tenang. Kelihatan di mana-mana orang berjalan memakai pakaian tebal. Orang-orang Turki ada di mana-mana.

Selepas solat Jumaat, abang menguruskan rumah sementara kami. Jam 5 abang datang menjemput saya yang ada di rumah Mar dan abang Rizza (port persinggahan kami yang dijamu dengan makanan Malaysia, seperti sambal dan ikan kering...fuh sedap).

Kami balik ke rumah di Iranische Stra├če 13347 Berlin, Germany. Pertama kali naik U Bahn (subway) di Leopoldplatz dan turun di Neunerplatz. Beria-ia si Nazri nak hantar kami tolak untuk tidak menyusahkan dia yang sudah banyak susah dengan kehadiran kami di sini. Sudahnya bila turun kami tersesat jalan. Patutlah dah hampir 2km berjalan tak sampai-sampai lagi.

Kami berpatah balik. Beli kebab Euro 2.00 dan kami meneruskan perjalanan 10 minit lagi untuk sampai ke rumah. Hari pertama di Berlin sudah berakhir.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...