10 November 2008

BERLIN: 30 hari di Bumi Hitler



Hari ini genap 30 hari saya di Berlin. Membawa diri ke perantauan, berjauhan dari keluarga dan teman-teman, bukanlah sesuatu yang saya impikan walaupun semasa mula-mula abang memasuki perkhidmatan kerajaan, pernah juga terlintas di dalam kepala 'akan ke luar negara untuk berkhidmat demi negara'. Tapi bila sudah 7 tahun tidak berpindah jabatan, rasanya kami memang tidak akan ke mana-mana, di Malaysia saja mungkin ke ceruk rantau dan desa. Kalau keluar setakat pergi melancong...

Tapi... hari ini siapa tahu, tiba-tiba saya sudah berada di sini, di bumi Jerman. Macam mimpi tapi itulah realiti yang akan saya hadapi lagi 1 tahun 5 bulan.... lagi.

Saya di sini sebagai seorang isteri, pegawai kerajaan yang mengambil cuti tanpa gaji, seorang ibu, seorang ustazah dan seorang guru kepada dua anak yang lasak, seorang pelancong dan selebihnya saya bukan siapa-siapa..... Oh ya, saya hampir terlupa memasukkan juga penulis blog yang tegar! (malu nak mengaku seorang penulis novel sebab manuskrip berjalan macam siput).

Apa yang berubah hidup saya di sini?
Rutin hidup.... Dulu bangun tidur bersiap untuk ke tempat kerja. Di sini bangun tidur siapkan breakfast untuk siapa lagi....abang terchenta!

Apa perkara yang saya paling suka di sini?
Tenang...tak perlu kejar masa...dan tak pernah rasa jammed kat sini macam mana...

Apa perkara yang masih saya buat di sini yang tidak boleh tinggal?
Berdiri di depan tingkap, merenung pemandangan dan mula berangan.
Makanan?
Makanan Turki, paling best kebabla. Kalau nasi saya selalu tak habis sebab portionnya besar.

Minuman?
Tak ada lagi yang saya suka sebab saya masih rindu pada teh tarik!

Paling bohsan?
Bila tak ada komputer atau kena berebut komputer dengan anak. Masa tu la rasanya idea nak menulis datang mencurah-curah. Rasa nak beli je komputer baru...

Paling syiok....
Jalan-jalan... Memang betul jalan-jalan sebab kena berjalan kaki. Kutip seberapa banyak pengalaman yang boleh.

Paling rindu...(selain makanan)
Keluarga di kampung, masakan mak, rumah dan katil sendiri, kawan-kawan....

Dapat bertutur dalam bahasa Jerman?
Setakat nama hari, ucap selamat, nombor 1-8. (apa da... sebulan baru tahu tu aje?)

Kalau saya di Malaysia saat ini...
Sedang pegang Saat Kau Hadir erat-erat dan berehat enak-enak di atas katil. Lepas tu makan kari kepala ikan, minum teh tarik, pergi House Warming Lynn dan berkelah di Bukit Tinggi. Dapat balik kampung lagi best...makan ayam masak merah mak buat, ikan sepat cicah air asam....fuh dah terliur dah... Mesti sibuk dengan sekolah sebab dah akhir tahun. Tengah pegang rotan sebab Hardy nak periksa. Juga sedang merancang percutian sempena cuti sekolah!

4 comments:

Lynn Dayana said...

Salam...
Jgn risau. Masa kau balik nanti, aku buat housewarming special utk engkau. hehe...
Kutip pengalaman sebanyak yg boleh... kan tu hobi engkau. Kita ni x prnh jauh...

laila kamilia said...

lynn: wsalam.... kau jangan bjanji yg muluk2 dengan aku...nanti kutuntut hingga ke lubang swimming pool....

dekat tp jauh......

YaNa said...

tak pe, kurang2nye dapat gak ketemuk James Bond.

laila kamilia said...

yana: emangnya bener... aku sudah bcakap indon pulak...adoi...kat sini sbb orng indonesia ramai makanya aku sering ditegur apa mbak dari indonesia?.....muka aku muka Asia sejati kan...sbb masa kat Phuket depa bantai speaking siam palk ngan aku...aduh nasib...
mujur saja James Bond tidak mengiktiraf aku sbg minah mata biru juga...miss u yana... itu yg aku merapu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...