10 November 2015

(EKSKLUSIF!!!) James Bond (007) Premiere di Berlin

Pertama kali saya mendapat tahu Bond Premiere akan diadakan di Berlin adalah melalui web Hotfm minggu lepas yang menganjurkan peraduan kepada pendengar bertuah yang akan diterbangkan khas untuk ke Premiere di Berlin. Setiap kali filem Bond yang baru dilancarkan, ia akan mengadakan Tayangan Perdana di Potsdamer Platz. Sebenarnya kami sudah 2 kali ke sana, berjalan-jalan di Sony Center di Potsdamer Platz dan mencari peninggalan Tembok Berlin yang masih lagi terdapat di kawasan tersebut.

Bila sudah tahu James Bond akan datang, maka dalam kepala, 'Apa salahnya menambah satu lagi pengalaman dalam hidup.' Maka 3 November itu selepas solat Maghrib jam 4.40 petang, saya dan anak-anak memulakan perjalanan ke sana. Hari sudah gelap dan hujan gerimis. Suhu rasanya bawah dari 7 darjah. Kami kuatkan semangat kerana dah bersiap sakan. Perjalanan harus diteruskan! Kita tidak harus patah semangat (kata si ibu memberi semangat pada anak-anak). Hakimy awal-awal dah mengalah. Baru 3 minit berjalan sudah nak berdukung, namun ku gagahkan jua kaki ini melangkah.

Kami tiba di Zoologisher Garten jam 5.30 petang. Menunggu abang yang habis kelas sekitar 5.30 juga. Dalam 15 minit, abang dah sampai. Kami meneruskan perjalanan 6 stesen lagi ke Postdamer Platz. Sampai di sana, mak ai... orang dah beratur sepanjang red carpet. Mestilah kat luar pagar. Jam baru menunjukkan angka 6. Awal lagi ni sedangkan aturcara dijangka bermula jam 7.00 malam. Kami menunggu di depan pintu masuk. Rasanya port tu memang cantik sebab ada kerusi dan budak-budak ni boleh naik atasnya. Dari cakap-cakap pengawal keselamatan tu, Daniel Craig akan masuk betul-betul di hadapan kami, sebab jalan raya kat tepi bangunan tu aje.

Saya pandang pengawal keselamatan itu. Saya lihat dia bercakap sesuatu dengan menggunakan alat perhubungannya sambil terjenguk-jenguk ke arah jalan raya. Agaknya dah nak sampai, fikir saya. Saya tengok jam, sudah 7.00 malam. Tapi rupanya bukan. Yang ada di depan jalan, kereta limosin putih yang panjangnya memang saya tak pernah nampak kat Malaysia. Entah siapalah yang turun (saya bukan kenal sangat artis Hollywood ni).

Tapi lepas tu pengawal tu bagi kami masuk ke sebelah kanan supaya kami isi bahagian red carpet yang di sebelah kanan yang kosong. Kami masuk dan berdirilah menanti Daniel Craig yang entah bila akan tiba. Peminat sudah menjerit bila nampak artis kegemaran mereka lalu di red carpet. Saya? Langsung tak kenal siapa. Setakat melihat saja di hadapan khalayak, artis tu akan berselfie dan tandatangan autograf. Satu yang saya tengok beza dengan artis di Malaysia, artis sini memegang kamer kita dan dia yang mengambil gambar itu bersama kita. Jadi gambar itu lebih jelas dan ada personal touch.
Suasana malam di Sony Centre semakin riuh. Mujurlah anak-anak saya cukup sporting malam itu. Orang ramaipun mereka rileks aje dan turut sama teruja (ini berkat latihan yang cukup berada dalam situasi ramai orang ni haha).

Saya dah siap dengan video cam dan buku untuk diautograf di red carpet. Sebelahnya suasana malam itu, di Sony Centre.

Berhadapan dengan Sony Centre, diletakkan poster besar Filem 007 Quantum of Solace dan di tengahnya ada pentas besar. Di sinilah semua artis dan krew utama akan diambil gambarnya oleh jurugambar majalah dan diwawancara oleh wartawan dari seluruh stesen TV dunia.

Giant poster dan pentas utama (banyak sangat cahaya jadi kamera amatur ni tak dapat ambil gambar cantik).


Akhirnya jam 7.30 malam Daniel Craig muncul. Ingatkan dia akan berjalan dari tempat kami mula-mula tunggu, rupanya dia ada dalam konvoi kereta Audi yang masuk. Sebaik kereta itu berhenti. Dia keluar. Dia membetulkan butang sut blazer (seperti di dalam filem Bond lakonannya) dan turun mendapatkan peminatnya di sebelah kiri. Dia menandatangani autograf dan mengambil gambar bersama peminat. Peminat yang berada di sebelah kanan sudah terjerit-jerit memanggil nama Daniel Craig. Sekejap saya tengok, abang yang ada di sebelah sudah hilang. Dan saya memegang kedua-dua anak teruna saya takut hilang ditelan kegilaan peminat Daniel Craig.

Inilah dia Danial Craig yang ditunggu-tunggu. Tak adalah hansome manapun (memang saya dah lama tahu) tapi bakat lakonan dia yang sangat saya kagumi.


Oh! Rupanya si suamiku yang tercinta itu sudah mendapat hasilnya. Tada!

Beginilah situasi abang dengan Daniel Craig menurut cerita dia hehe:
"Do you have a camera with you?" tanya Daniel. Abang sepantas kilat menyerahkan kameranya kepada Daniel dan dengan memegang kamera di tangan kanannya, Daniel terus mengambil gambar mereka berdua. Agaknya disebabkan terkejut dan excited dengan pelawaan Daniel bergambar, abang terus menjerit "Allllright...!" Itu yang ternganga lebih tu.
"Thank you Mr. Craig", jerit abang.

Bila dah dapat bergambar dengan Mr. Bond maka misi pertama sudah tercapai. Oh! Saya belum dapat tandatangan autograf Daniel. Itu misi ke dua. Abang sudah merakam suasana malam itu dengan kamera video. Saya dan anak-anak pergi ke belakang pentas. Kami merakam suasana malam itu untuk disimpan dalam memori kami. Sesekala kami asyik melihat skrin besar yang menayangkan gelagat Daniel Craig bersama peminatnya. Gambar perjalanan majlis malam itu dari atas pentas juga turut ditayangkan. Wanita yang menjadi komentar malam itu agak cantik juga. Dia memakai pakaian hitam dan make upnya nampak natural.

Lampu-lampu kamera memancar bersimpang-siur. Jurukamera bersama kamera yang besar, sibuk membawa tangga kecil supaya mereka boleh mengambil gambar pada spot yang bagus. Ada juga temuramah oleh stesen TV di belakang pentas. Dalam masing-masing sibuk, saya terpandangkan pintu belakang Cine Star di mana tayangan perdana bakal berlangsung itu dibuka bagi membolehkan peminat masuk. Saya dan anak-anak masuk dan dapatlah spot baik punya di lobi panggung.


Daniel menandatangani buku autograf saya. Itulah tandatangan Mr. Bond kita.

Semasa Daniel berada di depan saya dan menandatangani buku autograf (buku kuliah abang), saya macam tak boleh berfikir dah. Agaknya sebab dalam kepala saya cuma nak bagi misi mendapatkan tandatangannya. Masa tu dia bercakap dengaan kami.

"Watch out for the children down here!" jerit Daniel. "Hello boys!" Dia senyum kepada Hardy and Hakimy. Dan masa tu abang tengah sibuk menahan orang daripada menolak anak-anak kami. Kamera ada pada dia. Kenapalah otak saya lembap berfikir. Kalau saya bagi kamera itu pada Daniel tentu kami dapat bergambar dengannya anak-beranak. Itulah kesilapan terbesar saya malam itu!




Tak dapat bergambar dengan Mr. Bond maka saya dan anak2 bergambarlah di depan posternya.... Malam itu satu kenangan dan pengalaman baru dalam hidup dapat dikutip. Ia akan jadi kenangan pada kami sekeluarga. Bertemu, bertentang mata dan bercakap dengan Mr. James Bond 007!

Posting pertama 4 November 2008. Dipost semula sempena tayangan SPECTRE 2015.

12 comments:

Eka Fahara said...

Lailaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!
Cakap dgn Aedy, kak eka jealous gila dia dpt. tangkap gambar dgn Mr. Bond!!!!!!! Caya la you all anak beranak...sanggup bersesak cam tu,. Tabik spring ooi!!!!

laila kamilia said...

hehehehe...akak jangan bagi dia riak... tapi nyesal tul x bergambar ngan dia.

Sufi Idany said...

kim salam kat mr bond...tk leh mr bond pun kat org yang dpt peluk dia pun tk per...hihihi...

sorry laila.... kidding.... tp sonok tgk pengalaman u all kat sana.... semoga semua selamat

Lynn Dayana said...

haha... aku tersenyum bc entry ni. Gud! Enjoy whatever u can masa kat sana.... Hubby yg biasa nampak cool tetiba ghairah gila ya!Hahaha

Hezzy Azra... said...

Salam Laila,
Best baca entry ni... satu pengalaman manis, ye tak?? Padanlah boleh hilang akal nak sampaikan salam aku kpd Danial Craig...hehe

laila kamilia said...

sufi; tadi dah bgtau dia ada kat sebelah tersengih2...hahhaa

laila kamilia said...

lynn: sebenarnya dia ikut aje aku, tapi bila sampai sana dia yang excited lbh nak jumpa 007...sabo jela

laila kamilia said...

hezzy: aku dah kembali dapatkan akal aku yg hilang.... aduh

CT Delima said...

menjadi pujaan ct dari mula2 citer James Bond 007 ni tau.x pernah miss citer ni. caya lah dapat amik gambo MR BOND bestnyaaa!!

YaNa said...

akakkkkkk!!!crazy-crazy-crazy!!!bestnyeeee akakkk!!!! lagi best abang aedy!!!!wooooo!!!jelessss waaa!!!!

laila kamilia said...

kak ct: kalau pierce bosnan agaknya macam manalah saya ye...hehehe...

laila kamilia said...

yana: tulah aku kata nak pi tengok bond...ko gelak2...ingat x serius ke...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...