21 December 2008

Berlin (B5) Factory Outlet- Syurga beli belah


Tempat membeli-belah ini memang jauh dari tempat kami. Di dalam peta pengangkutan Berlin, ia terletak di Zon C, Berlin. Perjalanan selama hampir 2 jam bertukar 2 tren dan 2 bas, rasanya jika tidak membeli apa-apa memang tidak berbaloi. Hanya kerana kami gemarkan pengembaraan, lalu kami meredah cuaca sejuk hari itu.


Kami tiba jam 12.45 tengahari terlewat 1 jam dari masa bas ke sana berlepas. Oleh itu kami perlu menunggu bas seterusnya. Bas ke sana berselang 2 jam. Jadi memang perlu merancang awal supaya tidak terlepas bas. Tapi jangan risau, kalau terlepas bas, ada shopping mall yang agak besar di situ Havel Park untuk membuang masa menunggu bas seterusnya.

Memang ramai rupanya pengunjung di sini. Bila turun bas saja, kami sudah nampak deretan kedai-kedai yang harus kami kunjungi. Ada Nike, Puma, Adidas dan macam-macam lagi jenama antarabangsa. Yang penting sediakan duitnya saja. Kebetulan sempena Krismas maka kedai-kedai menjual barang dengan potongan yang lebih lagi. Di kedai Nike dan Adidas, tambahan diskaun 20-50% diberikan. Jadinya kedua-dua kedai ini memang menjadi kedai kegemaran kami petang itu.

Apa yang kami beli? Dengan tak sampai Euro 90, kami dapat beli 2 helai baju Adidas, 3 helai baju Nike, sepasang kasut Adidas, sehelai baju Daniel Hechter, satu botol air Nike, dan satu set booties untuk bakal anak saudara saya yang dijangka lahir Mei tahun depan. Mmm... agak lumayan dan berbaloi juga. InsyaAllah, jika ada masa dan duitnya, kami pasti ke sini lagi sebelum pulang ke Malaysia.
Kami pulang menaiki bas jam 3.30 petang. Jika terlewat, kami harus menunggu bas jam 5.30 pula. Jadi jika ingin ke sini, ialah dengan menaiki tren ke Rathaus Spandau kemudian naik bas M32 ke Dalgow Doberitz kuntuk ke Havel Park. Akhir sekali naik bas 663 Nauen ke Demex Park. Selamat bershopping dan jangan lupa jadual bas untuk pulang! Bas terakhir jam 7.30 malam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...