09 February 2009

Ape kehenye Yob???

Boleh sebut betul-betul tak ikut loghat Perak? Bunyinya kelakar tapi saya suka... sebab saya orang Peraklah... Terus-terang sejak kahwin, saya lebih banyak bercakap loghat Kedah dari Perak sebab abang orang Kedah. Bila saya ajak dia cakap Perak, tergeliat pulak lidah dia....
Sesekala bila saya marah anak-anak menggunakan loghat Perak, mesti anak-anak gelak. Mereka siap tanya, mama cakap apa... Loghat Perak ni memang best. Sesiapa yang biasa tengok Elly Suriati jadi Pak Bedah dalam drama Pah Bedah dulu, mesti setuju dengan saya...
Tapi hari ni teman bukan endak membebei pasei loghat...mane best... Teman sebenornya tengah bengang pasei politik negheri teman yang udah meraban.... Penin kepala teman.... Orang itu kata gini, orang ini kata gitu. Sampei kite tak tahu nak nilei yang mane satu betui yang mana satu tak betui....
Memang di akhio zaman ni, fitnah bermaharajalela. Itu belum kite bukak internet lagi... Yang herannya sampei sanggup bersumpah, ada pulak sampei ngangkat Quran. Bior bebenor Yob. Tak takut mati ke? Kita yang jadi pengadei udah pusin kepale tak tahu nak nyebelah yang mane. Udahnya kite bengang sendiri....
Nak senang cerite...dapat emel merepek, kalau tak betui sahihnya, buangkan aje. Usahle memandei nak menyampei-nyampei ke orang lain.... Nanti kalau cerite itu memang dibuat-buat tak pasei je kite dapat dosa percume.
Pade orang perak, teman doakan korang selamat ye. Usahle gaduh-gaduh. Teman yang jauh ni riso dibuatnya, mana nak tahu kot-kot sampei berbunuh-bunuh kerane kuase... Orang lain yang makan nangke kite yang kene getahnya.... Udah-udahlah Yob nyembang pasei politik kat kedei kopi Nyah Gayah tu....balik-balik le makan lepat pisang yang Yong kat rumah...zaman gawat-gawat ni elokle berjimat-cermat.
hehehee aku dah merapu.......

2 comments:

Najwa Aiman said...

Isy... meh sini kome ikut teman makan petei cicah tempoyok ni ha... moh le kita... Udoh-udoh pasei politik tu...

laila kamilia said...

amboi-amboi... nak nyicah petei pulak yer...saje aje kome nak bagi ayor lior teman meleleh...cis!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...