27 February 2009

Lynn Dayana Kembali Lagi...Dengan Novel Barula...



Teman saya yang seorang ini begitu gigih menulis. Dia yang saya kenali hampir 5 tahun rasanya semasa mengikuti bengkel penulisan dulu tidak banyak berubah. Yang berubah mungkin kerana gelombang emosi. Tapi saya mengagumi dia kerana semangatnya menulis di celah-celah kesibukan pekerjaan di Pizza Hut.

Dalam tempoh 3 tahun ini 3 buah novelnya telah diterbitkan oleh Alaf 21 Sdn Bhd. Yang menariknya tentang Lynn, tajuk-tajuk novelnya sentiasa kreatif di hujung bibir. Bermula dengan Jika Benar Cinta yang sudah tercetak beberapa kali, kehadiran Hak Cinta Terpelihara mengesahkan bakat semulajadi yang ada padanya. Kali ini Lynn kembali dengan TLC... hehehe Tarikh Luput Cinta... Saya sudah terbayang novel keempatnya yang bertajuk....biarlah rahsia dulukan...yang pasti memang catchy dan mudah diingati kerana lain dari yang lain....Kalau anda nak tahu cik Lynn kita ni terror gak bab buat blurb... hehhe yang korang baca kat belakang kulit buku tu la. Dia memang berbakat dengan meringkaskan sebuah cerita! Tapi saya lagi terror! Kalau buat blurb abang selalu kata...tak payah buat lah...baca kat belakang orang dah tahu citer pasal apa... Blurb saya jadi ringkasan cerita yang betul-betul meringkaskan sebuah buku yang tebalnya 400 ms itu....

Jadi kepada peminat novel dan peminat Lynn Dayana, dapatkan senaskah dua novel ini untuk simpanan anda! TLC seperti novel-novel Lynn yang lain, pastinya menyajikan sesuatu yang fresh from the oven! Tahniah untuk Alaf kerana punya novelis seperti Lynn Dayana dan Tahniah juga untuk Lynn yang sentiasa meletakkan satu tangannya di keyboard walaupun satu tangannya yang lagi satu sibuk mengesat air mata!

Sinopsis dari Lynn
Airel, Imanina dan Rezzal mesti bersaing demi harta bernilai RM 22.5 juta. Saat harta menjadi taruhan, nyawa manusia mula kehilangan nilainya. Pertarungan pun bermula untuk menjadi pemenang namun apabila hati mula berantakan kerana cinta, emosi dan logik pun mula bersengketa mencari ruang untuk berkuasa. Mana satu arah mahu mereka tuju?

Bagi Imanina, pendirian dia dan Airel jauh berbeza. Airel di utara, dia di selatan. DI KL sentral, Rezzal mendoakan mereka bertemu. Namun hatinya tidak mahu. Tidak sanggup menerima Airel si kacang hantu! Airel mesti ditumpaskan.
Manakala warna pelamin imanina dan Airel, Rezzal yang mengangankan. Ada masanya, Rezzal berdoa biarlah Imanina pekak manakala Airel pula bisu, agar dunianya jadi lebih tenang walaupun hanya untuk sesaat! Mereka berdua memang menyusahkan!
Kata Rezzal, skala cinta Airel pada Imanina, bagaikan 7 gunung, 7 lautan dan 7 langit. Sedangkan bagi Airel, sebagai kekasih gelap dia tidak mahu, kekasih separuh masa dia tidak rela! Sayang pada Imanina yang hanya seinci, tidak mungkin menjadi seela!
Maka perang pun bermula tanpa menyedari, ada insan keempat yang mahukan bahagiannya. Lalu bingkisan demi bingkisan dari dia yang mengaku sebagai Pencinta mengundang keraguan dan sejuta persoalan? Antara nilai persahabatan, peluang percintaan dan harta dunia yang berjuta, mana satukah yang mahu dijadikan pilihan?



Blurb original dari belakang buku :
Airel, seorang eksekutif muda dituduh pecah amanah kerana menggunakan wang syarikat. Disebabkan tuduhan itu, dia diberhentikan kerja serta-merta. Dalam kesempitan hidup, tiba-tiba dia ditawarkan dengan harta bernilai RM22.5 juta daripada seorang lelaki yang tidak dikenali. Namun, untuk meraih harta itu, dia dikehendaki ke Langkawi. Di sana, dia bertemu dengan Rezzal dan Imanina.
Mereka juga mendapat tawaran yang serupa.

Tuan Haji Kamarul, seorang lelaki tua yang sangat berpengaruh. Namun, sayang... Dia tiada anak untuk mewarisi segala perniagaannya. Lantaran itu, Airel, Imanina dan Rezzal telah dipilih untuk menjadi pewarisnya. Namun, dia bukan ingin memberi dengan cara yang mudah. Tarikh luput diberikan kepada mereka untuk merebut harta ini.

Pada saat impian hampir tercapai, tiba-tiba wujud insan keempat sebagai pesaing. Pesaing yang inginkan mereka semua musnah! Musnah, supaya harta yang diidam-idamkan itu menjadi hak mutlaknya seorang. Namun, siapakah insan keempat ini dan apakah muslihat Tuan Haji Kamarul memilih mereka untuk merebut hartanya?

Sempatkah salah seorang daripada mereka memenangi pertandingan ini sebelum tarikh luput yang diberkan? Tarikh Luput Cinta... Debarnya menyesakkan dada!


ps: sila dapatkan juga novel dari Eyman Hykal-Meniti Maut... novel ketiga buah tangan beliau yang nyata berlainan sekali dari novel pertama dan keduanya...Mungkinkah beliau sedang bereksperimen?

8 comments:

Lynn Dayana said...

Salam...
uwa... aku menangis baca entry ko! Hehe... i m blessed with wonderfull friends like u! Who will always be a treasure in my heart!
Nangis, nangis...novel kuar jugak so aku rasa ok la tu!

laila kamilia said...

hahaha buatla selalu... ramai yang susah hati tahu kau menangis Lynn..I'm not the only one who cares for you...

kesatlah air matamu...dunia yang indah akan menanti di penghujung jalan insyaAllah...aku doakan yang baik2 utk ko...

dhiya zafira said...

heheheh...


aku yang tak ada kena mengena ni pun rasa terharu jugak...heheh sekejap je ek...dah nak masuk 5 tahun

laila kamilia said...

betul dhiya.... macam baru semalam meja kita havoc dengan kau, aku dan dia...hehhee miss that moment very much

dhiya zafira said...

Nanti...

bila tiba masanya...apa kata aku, kau dan dia...bersama...hanya kita...ke mana2 sahaja...heheheh

laila kamilia said...

orait saja...pasal jalan2 ni aku juara!

Lynn Dayana said...

Eloklah... satu di berlin! satu di peraaaaak, satu kat KL.... buatlah janji utk 2 thn lagi! hehehe

laila kamilia said...

di mana ada kemahuan di situ ada jalan...hehehe kita booked in advance...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...