01 April 2009

Telefon Bimbit : Bolehkah bawa ke sekolah?

Dengar Hotfm hari ni... Kieran bagi topik ini dan saya rasa seronok juga kalau dibuat entri kali ini. Mari kita senaraikan kebaikan dan keburukannya jika dipraktikkan;

Baik
1. senang nak telefon ibubapa
2. senang ibubapa nak telefon anak
3.kalau kecemasan lagi berguna almaklumlah telefon awam sekarang bukan boleh dipercayai sangat. Masa kita nak gunalah ia nak buat perangai.
4.boleh ambil gambar untuk projek folio sekolah
5.boleh dengar lagu dan main game sambil tunggu bas


Buruk
1.telefon hilang akan nyusahkan cikgu kat sekolah, nyusahkan ibubapa yang kena beli barula pulak
2. murid main SMS masa cikgu tengah mengajar di dalam kelas
3.bunyi telefon bimbit berdering sebab murid lupa silent bila masuk kelas
4. ramai murid nak pergi tandas sama ada nak balas SMS atau jawab panggilan telefon
5.murid ambil gambar dalam kelas
6. tayang telefon siapa paling canggih
7.rakam pergerakan cikgu dalam kelas tengah mengajar
8.murid main game dalam kelas
9. komunikasi antara murid murid kurang kerana waktu rehat murid lebih suka melayan telefon bimbit dari berbual dengan rakan
10.murid sekolah rendah sudah semakin gemuk sebab sudah tak mahu main lari-lari lagi waktu rehat, lebih suka duduk mengadap game

Dari dulu sampai sekarang, saya tetap merasakan ianya lebih banyak buruk dari baiknya...

4 comments:

Siti Suriana Yusoff said...

ya, lebih kepada keburukan.

laila kamilia said...

hai Kak Na...setuju kan dgn saya...terima kasih utk hidangan makan malam hari tu...sampai skrg dok teringat ikan pangasus...smlm dah tgk katalog, nnt nak beli n goreng cam kak Na buat

KELUARGA ASHRAF said...

Laila-nak beli ikan pun kena tengok katalog ke,kalau camtu mewah dok kat tanahair,boleh dapatkan apa saja dgn mudah.

laila kamilia said...

mmgla Kak Na...Malaysia kan tanahairku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...