11 January 2014

REPOST : KEMBARA EROPAH: Belgium I - Brussels

Destinasi kami setelah meninggalkan Rotterdam adalah Brussels. Perjalanan selama lebih kurang 2 jam dengan keretapi. Kami singgah ke beberapa tempat tarikan pelancong seperti Gendamen Markt dan Minaken Piss di tengah kota Brussels. Jenuhla kami mencari Minaken Piss yang merupakan lagenda Brussels. Bila sampai kami memang terkejut kerana Minaken Piss yang digembar-gemburkan itu tidak seperti yang ada dalam imaginasi kami. Dalam pemikiran, tentulah patung menjadi tarikan pelancong itu besar, tetapi rupanya Hakimy lebih besar dari patung itu. Hampir-hampir kami tidak tersesat semasa mencarinya.






Inilah Minaken Piss!




Belgium terkenal dengan lace, waffle dan coklat. Lace di sini memang sangat cantik dan halus buatannya tetapi harganya sangat mahal sehingga boleh mencecah beratus-ratus Euro. Tetapi amat rugi ke Belgium jika tidak merasa kesedapan wafle dan coklatnya. Boleh dikatakan sepanjang berada di Belgium, kami makan wafle hari-hari.


Sebelum ke Gent, kami singgah ke Atomium dan Mini Europe untuk bergambar. Sempat juga kami merasa menaiki tram yang melalui perkampungan lama di Brussels. Brussels sekalipun kurang promosi, berbaloi untuk dilawati.

ENTRI ini pertama kali ditulis pada 10/5/2014 dan dipos semula sempena menyiapkan novel Cinta Top Secret.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...