27 August 2009

Taman Tema Warner Park (Movie World) Madrid, Sepanyol

Cuaca sangat terik petang itu tetapi kami menggagahkan kaki demi anak-anak yang disayangi. Walaupun terlewat sejam (sepatutnya kami tiba jam 4.00 petang) disebabkan masalah komunikasi di mana kami gagal mendapatan maklumat tepat semasa di setesen keretapi Atocha menyebaban perjalanan kami tertunda. Dari jauh inilah pemandangan yang dapat dilihat Warner Parque, Madrid. Namun keriuhan suara pengunjung yang sedang menaiki roller coaster sudah kedengaran.

dari jauh sudah nampak roller coaster maut


bugs bunney

daffy duck
di hadapan Warner Park sebelum masuk ke taman tema

Kartun Warner Brothers memang sinonim dengan kita. Kita membesar dengan Bugs Bunney, Daffy Duck, Tweety Bird, Road Runner etc. Kesempatan bertemu beberapa karektor kartun pujaan membuatkan anak-anak teruja. Sementelah mereka suka melihat aksi Bugs Bunney dan Daffy Duck yang asyik bercakaran tetapi 'mesra' hingga tidak boleh dipisahkan itu.

Inilah dia roller coaster maut. Saya menggeleng-geleng kepala semasa lalu di bawahnya. Upah saya dengan duit sekalipun saya tak akan naik. Saya hairan macam mana orang punya keberanian hendak menaiki roller caster macam ni. Silap-silap jantung boleh tertinggal kat atas.


bersama hero Superman yang permainannya memang menakutkan


sempat bergambar sekeluarga di Cartoon World sebelum mula bermain


menemankan Hakimy bermain...nampak sangat tak mencabar...

Bermacam-macam permainan yang budak-budak ni hendak mencuba tetapi permainan yang kebanyakannya tidaklah mencabar cukup untuk sekadar menggembirakan. Kelakarnya kerana saya mengandung permainan yang paling mudah seperti menaiki keretapi pusing-pusing taman tema pun tidak dibenarkan. Saya ketawa kerana kasihan kepada abang yang terpaksa menemankan anak-anak bermain sendirian. Nampaknya saya hanya masuk membayar tiket Euro28 hanya untuk menjadi jurgambar dan juruvideo profesional anak-anak dan abah mereka. Tetapi puas hati juga kerana kali ini memang banyak gambar dan video aksi-aksi mereka sedang bermain dapat dirakam.


sempat lagi berposing walaupun penat jadi peneman anak-anak bermain


tangki air Warner Brothers yang glamour tu

Paling tidak, saya dapat juga menonton aksi stun batman menyelamatkan heroinnya. Memang aksi stunt mereka tidak menghampakan. Bermula dari sekadar manusia biasa, Bruce Wayne transform kepada seorang penyelamat mencegah kejahatan. Banyaklah aksi kejar-mengejar, letupan di sana sini dan aksi ninja ditontonkan kepada umum. Tapi pertunjukan itu dalam bahasa Sepanyol. Jadi kami main agak-agak saja apa intipati ceritanya.




stunt show oleh Batman

Jam 10.00 malam bila tirai Warner Park ditutup, wajah anak-anak gembira kerana puas bermain hari itu. Mujur saja pada hari yang terik itu, taman tema ini menyediakan tempat-tempat khas untuk pengunjung membasahkan tekak dengan air minuman. Kalau kena beli juga air mineral memang duit akan banyak habis disebabkan teriknya matahari pada waktu summer di Sepanyol ini. Nampaknya bulan Julai memang bulan paling panas hinggakan di kiri kanan jalan rumput-rumput gondol ibarat padang pasir.


sempat bergambar dengan Tom sebelum pulang

Sempat juga kami membeli-belah di kedai-kedai menjual cenderamata. Harganya? Bolehlah tahan, ada tawaran juga pada barangan tertentu. Yang pasti mesti hendak beli juga barang satu dua cenderamata sebagai kenangan berada di sana. Nampaknya hasrat kami untuk menggembirakan anak-anak tercapai juga. Esoknya kami pulang ke Berlin setelah 10 hari mengembara ke Itali dan Sepanyol.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...