14 September 2009

Acara Bercukur Rambut Hana

Dari Ibnu Abbas r.a., bahawa Nabi s.a.w. mengaqiqah satu ekor kambing untuk cucunya dan berseru: “Hai Fatimah, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambut)nya. Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham.” - Maksud Hadis Riwayat Tirmidzi.

Maka pada hari Sabtu 5 September bersamaan 17 Ramadhan, Hana Nurein Fadly pun dicukur rambutnya. Terima kasih kepada Makcik Khadijah kerana sudi mencukurkan rambut Hana. Maktok Khadijah (dipanggil anak-anak) kebetulan datang ke Berlin kerana menyambut kelahiran cucu sulungnya Muhammad Irschaad di Berlin kira-kira sebulan lepas. Beliau alhamdulillah telah selamat pulang ke Malaysia beberapa hari lepas bersama anaknya Ilmiah yang telah tinggal di Berlin selama 2 tahun.

Inilah gambar-gambar yang sempat dirakam. Sebenarnya memang kami merancang untuk mengadakan majlis makan-makan tetapi tidak kesampaian disebabkan sedikit masalah. InsyaAllah majlis kesyukuran kelahiran Hana akan diadakan bersama-sama dengan hari jadi Hardy pada 16 September nanti.

Bila dah habis bercukur, rambut hendak ditimbang tetapi yang ada hanya penimbang kuih. Hendak timbangpun penunjuknya setiap 20gm dan rambut Hana tak sampai banyak itu. Kalau di Malaysia bolehlah ke kedai emas. Bukan kat sini tak ada kedai emas, tapi kmi tak tahu macam mana nak menerangkan kepada tokeh kedainya. Sudahnya rambut Hana disimpan dan dibawa pulang saja ke Malaysia, habis cerita.

Inilah wajah terbaru anak dara hamba! Masih comel? Hehe... Tengoklah mak dia...(perasan).

4 comments:

Eka Fahara said...

Muah!muah!muah! Hana....Tengok Hana teringat rambut Diyana masa kecik2. heheheheeh
Kalaulah Hana depan mata! hahahahahah
Laila,
Banyak ke buat kujh raya dengan Hana? hahahhahaha

laila kamilia said...

amboi-amboi akak....kuih raya ye? banyak kak... berbalang2...

ah kay said...

comel cm sy kn kak sbnrnye...
kn kmbar sy 2....hehehe

laila kamilia said...

hehe yela ah kay

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...