07 October 2009

Cerita Raya IV : Buat Kek?

zubereitung-cara penyediaan di belakang kotak

Saya buat kek? Di Malaysia saya memang jarang buat kek sementelah mudah sangat nak dapat kek di mana-mana. Tradisi jarang membuat kek itu diteruskan bila ada di Berlin ni (kek yang selalu dibuat di sini kek pisang asyik tak jadi...hehe). Tapi di suatu petang ramadhan nan indah, abang tiba-tiba ajak saya buat kek. "Buat kek?" tanya saya dengan senyum-senyum kambing. Rajin benar ke dapur sejak tak ke kelas ni? Saya berkata di dalam hati. Beberapa hari sebelumnya abang ajak saya buat popia serunding.

"Tak pe, Ina buat, abang buka kamus." Bagai tahu-tahu jawapan saya, abang sudah memberitahu sambil meletakkan kotak kek segera yang diambilnya dari dalam almari. Hehe. Terjumpa juga dia dengan kek segera yang diberi Fida beberapa bulan sebelumnya. Memang saya malas nak membuat kek itu sebab segala-galanya dalam bahasa Deutsche. Nak buat kena translate pulak. Memang leceh. tapi bila sudah ada 'kawan' di dapur membantu, maka nak tak nak, saya sudah tak ada alasan lagi nak menyorok kotak kek itu.

Inilah sudahnya kek yang jadi setelah kami bertungkus-lumus 'bertekak' di dapur. Kelakar kerana sorang tak pernah buat kek tapi ikut buku, sorang pulak buta Deutsche. Kami berdua gelak-gelak aje. Entah jadi entah tidak. Tapi bila dimakan sedap!

inilah hasil perang kami di dapur

Beberapa hari sebelum hari jadi Hardy, saya sibuk hendak belajar buat topping kek dari Kak Aminah yang selalu bawa kek cantik-cantik bila ada majlis. Masa dia ajar tu macam senang aje. Saya pun belajar gelak-gelak sambil berlari-lari menyusukan Hana di ruang tamu dan berkejar pula ke dapur melihat kek yang dibuat Kak Aminah.

Jadi pada 16 September tu dengan yakinnya saya menggodek kek span yang dibeli. Dalam hati walau ada rasa cuak sedikit kerana mahu mencuba buat pertama kalinya dengan resepi ingat-ingat lupa, maka sayapun menggagahkan diri demi anak tersayang.

Mula-mula kena masak puding. Kesalahan pertama, puding belum betul-betul sejuk saya sudah masukkan mentega lalu berketullah jadinya puding saya.

Kemudian saya masak hirisan almond dengan gula. Kesalahan kedua, saya terbiar lama gula jadilah gula hangus....patutnya saya kacau-kacau selalu.

Lalu dengan puding yang terlalu kental dan berketul, juga almond dengan gula hangus saya tu, jadi juga topping untuk kek hari jadi Hardy. Kak Aminah senyum-senyum bila datang petang itu saya beritahu tidak jadi. Katanya nanti cuba lagi. Habis hancur resepi turun-temurun dari late neneknya saya kerjakan. Hmm...adakah ada lain kali? Tengoklah nanti!

kek ni sedap sebab dibuat dengan kasih sayang mama kan Hardy!

1 comment:

Anonymous said...

маленькую девочку малолетку изнасиловали в попу http://free-3x.com/ фото порно секс лесби малолетки инцест free-3x.com/ малолетнее порно девушки [url=http://free-3x.com/]free-3x.com[/url]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...