14 October 2009

Kinderartz im Berlin

Saya pernah membuat entri berkenaan perubatan di Berlin. Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman tentang klinik kanak-kanak pula.

Hana sedang menerima rawatan nebulizer

Santai! Gambar-gambar di bawah saya ambil semasa megunjungi klninik kanak-kanak di sini. Kalau masuk klinik memang tidak terasa seperti klinik tetapi seperti di tadika kanak-kanak. Tapi itulah realitinya. Jika ke klinik lain juga suasananya lebih kurang sama. Klinik di sini tidak seperti klinik di Malaysia. Yang ada cuma meja resepsi (petugasnya biasa seorang, dialah kerani, dialah yang mengambil darah etc, dia juga yang mengatur temujanji seterusnya). Pendek kata tenaga kerja memang tidak ramai kerana tugas memanggil pesakit biasanya dibuat oleh doktor. Doktor akan mengambil kad pesakit yang disediakan petugas dan datang menemui pesakit di ruang menunggu lalu disalam/dijemput masuk ke bilik rawatan.

meja doktor; lampu, kertas, buku, permainan, frame gambar dan gula-gula
di atas kereta tula doktor memeriksa pesakit kecilnya
Hakimy suka datang ke klinik sebab ada banyak sangat permainan dari di ruang menunggu sampailah ke dalam bilik rawatan

Di dalam klinik tiada kelihatan peralatan-peralatan seperti jarum suntikan, sampel ubat etc. Di meja/kabinet yang kelihatan buku-buku dan permainan. Di mana agaknya klinik-klinik ini menyorokkan peralatan itu? Saya fikir pasti di dalam almari kabinet agaknya kerana memang ia tidak kelihatan di mana-mana. Yang dibawa doktor hanyalah stetoskop yang mengesahkan itu adalah premis yang menawarkan rawatan perubatan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...