25 June 2010

Pesta Buku Selangor 2010

Jika tiada apa-apa rencana silalah ke Pesta Buku Selangor pada 26-27 Jun ini di Kompleks PKNS, Shah Alam yang bakal dirasmikan oleh Sultan Selangor. Temui penulis buku terbitan Karangkraf di sana. Klik sini untuk maklumat lanjut.

InsyaAllah jika tiada aral melintang, saya dan beberapa penulis akan melepak di sana untuk menyemarakkan lagi program Largest Reading Event di Taman Tasik Shah Alam pada 26 Jun 2010 (Sabtu). Inilah aktiviti pertama saya setelah 2 tahun menyepikan diri dalam aktiviti dunia penulisan. Jumpa di sana!

20 June 2010

Alkisah Kad

Macam-macam kad ada dalam dompet kita kan? Kadang-kadang sampai nak pecah kulit dompet kita semata-mata kerana memasukkan kad yang macam-macam. Ada kad diskaun di macam-macam pasaraya/pusat membeli-belah dan macam-macam lagi. Ada pula kad kredit sampai 3,4 (hehehe saya ada 1 aje, itupun suplement jer). 

Bila saya ke Jerman, semua kad-kad itu saya simpan dalam satu folder, untuk digunakan pada masa akan datang (bila pulang). Namun dengan kad yang saya simpan itu,  rupanya tidak berguna kerana :
i- kad Touch n Go jika tidak digunakan/aktif selama setahun sudah tidak boleh digunakan lagi dan semua prepaid di dalamnya lupus.
ii- kad-kad diskaun hayatnya tidak panjang kerana harus diaktifkan dengan yuran tahunan ataupun dikeluarkan baru/dikemaskini
iii-smart card astro harus dipulangkan kembali jika tidak mahu dicaj RM80 untuk kad yang baru jika mahu disambung semula penggunaannya

Jadi, dari menyemakkan folder anda dengan macam-macam kad, adalah lebih baik lihat terma dan syarat penggunaan kad tersebut. Jangan nanti dah masuk lorong Touch n Go untuk menambah nilai, anda kena mengundur keluar ke lorong lain pula. Tak ke menyusahkan orang lain? (macam saya tapi mujur saya ada 2 kad TnG, jadi tak adalah rasa pengalaman mengundur tu).

17 June 2010

Peminat Jerman dan Bastian Schweinsteiger

Saya memang minat dengan pasukan Jerman. Kalau tak ada piala dunia, saya tetap menonton pasukan kegemaran saya ini beraksi di Bundesliga (Liga bolasepak Jerman), pastilah kalau di Jerman, saya suka menonton pasukan Bayern Munchen (Bayern Munich) walaupun sepatutnya tinggal di Berlin kenalah sokong Hertha Berlin. Saya yakin juga, anda di luar sana pasti ada juga yang meminati pasukan Jerman. Tidak hairan kerana Jerman pasukan yang memang ramai peminat di seluruh dunia. Keghairahan dengan pasukan ini pastilah hingga ada yang memilih untuk memakai jersey pasukan Jerman malah ada yang fanatik hingga memakai jersey pemain kegemaran mereka.

Siapa pemain kegemaran saya? Podolski, Klose, Ballack (sayang tak main), Ozil dan pastilah bukan Bastian Schweinsteiger. Bukan kerana apa, kerana kalau namanya itu tidak sesuai dipakai di belakang jersey. Saya pernah nampak ada penyokong di Malaysia yang memakai jersey milik beliau. memanglah mula-mula dulu tak tahu, tapi bila sudah tinggal di Jerman, barulah saya buka mata. Anda tentu sekali tidak mahu memakai jersey namanya walaupun anda peminat fanatiknya kerana maksud nama Schweinsteiger itu dalam bahasa Jerman lebih kurang Schwein = pig/pork dan steiger = chaser/mining (pit) foreman...

Tak tahu tak apa, tapi kalau dah tahu??? Sama juga macam mereka yang sanggup pakai jersey yang jelas-jelas tulis nama penaja arak. Fanatikpun biarlah bertempat....

Jerman akan mengganas lagi. Tak sabar nak tengok Jerman beraksi! Selamat menonton Piala Dunia! Saya meramal Klose akan dapat kasut emas lagi....hehehe

16 June 2010

Jom Makan! : GP Jati Beriani House

Restoren GP Jati Beriani House ini baru dibuka Jun tahun ini. Terletak di pintu masuk Putrajaya-Dengkil, restoren ini menawarkan nasi beriani dengan susunan perabot kayu jati selari dengan namanya.
Restoren ini menawarkan resepi nasi beriani asli original dari Batu Pahat seperti nasi beriani ayam merah/ayam beriani, daging, kambing dan ikan keli. Tiada menu selain nasi beriani dijual di sini. Restoren ini dibuka bermula jam 11.00 pagi setiap hari. Jika ada masa, marilah singgah menjamu selera di restoren yang menawarkan nasi beriani yang lembut dan sedap dalam haruman perabot kayu jati. Hehehe...sambil-sambil makan, boleh pesan perabot jati kat sini....Cubalah!

perabot kayu jati di mana-mana di restoren ini, baru dibuka masih banyak kerja2 penyelenggaraan

beriani daging-hidangan sepinggan tidaklah terlalu banyak, cukup untuk seorang makan terutama yang berdiet tapi mahu cuba nasi beriani

nasi beriani ayam merah/beriani
pandangan luar

Kalau dah bosan dengan restoren di sekitar Putrajaya, bolehlah cuba pula di restoren baru ni ya!

14 June 2010

Piala Dunia Hanya 4 Tahun Sekali


Piala Dunia 2010. Sekiranya anda bukannya dari planet lain, tentu anda sedia maklum bahawa acara sukan terhebat dunia ini sedang berlangsung dari 11 Jun lalu sehingga 11 Julai ini. Namun jika anda masih lagi tertanya-tanya apa itu Piala Dunia, izinkan saya memberitahu anda bahawa piala seperti gambar di atas merupakan piala yang menjadi rebutan bagi 32 pasukan negara ketika ini di Afrika Selatan dalam permainan yang mungkin anda pernah dengar - bolasepak! Dan Malaysia bukan salah satu pasukan yang sedang bertanding merebutnya ketika ini, walaupun kita mempunyai wakil di pertandingan tersebut, seorang pengadil...

Pertandingan ini hanya hadir empat tahun sekali. Dan dalam tempoh sebulan inilah dunia akan beralih arah ke kejohanan terbesar selepas olimpik (dan mungkin lebih besar daripada olimpik) ini. Bagi kaki bola dan peminat bolasepak, inilah bulan yang ditunggu-tunggu. Setelah 4 tahun lalu (2006), piala keramat itu milik Itali, kini piala ini hadir lagi untuk dipertandingkan di bumi Afrika.

Kepada yang tidak ambil tahu tentang bolasepak, pada bulan ini cubalah sedikit sebanyak mengenali pertandingan ini dan para pemainnya. Anda akan dikenali dan mudah dirapati oleh kaki bola sekiranya anda dapat menyebut pemain bintang ternama seperti Messi, Rooney, Torres atau Christiano Ronaldo. Dan untuk lebih hebat lagi, cubalah sebut nama-nama bintang kurang ternama lain seperti Tanaka (Jepun), Vidic (Serbia), Koren (Slovenia) dan cubalah beri ulasan tentang perlawanan malam tadi. Anda tentunya akan dianggap sebagai penganalisis yang sentiasa mengikuti perkembangan piala dunia.

Kepada isteri atau teman wanita kaki bola, bulan ini adalah mungkin bulan untuk sidia menatap wajah televisyen lebih dari wajah anda. Mungkin juga sidia tersebut nama Terry (John Terry) atau Ashley (Ashley Cole) beberapa kali ketika bersama anda, mungkin susur katanya juga lebih ke arah kisah bola atau mungkin juga apa yang dilihatnya semuanya bola! Bak kata pepatah iklan dahulukala, makan bola, tidur bola, minum bola! Tidak mengapa. Berilah peluang kepadanya asalkan dia bahagia. Anggaplah bulan ini bulan untuk sidia melalui proses keremajaan semula, bersorak sakan, terlompat-lompat seakan kanak-kanak mendapat gula-gula, atau menjerit seperti kera terhidu belacan, biarkan...

Yang pastinya ia hanya hadir 4 tahun sekali... Mungkin 4 tahun lagi, anda atau sidia tiada peluang untuk menikmatinya lagi...

Selamat berpesta Piala Dunia.

07 June 2010

Madame Tussauds Berlin, Germany


Madame Tussauds Berlin merupakan destinasi terakhir lawatan kami sebelum pulang ke Malaysia. Ada beberapa entri Kembara Eropah yang akan saya paparkan sedikit masa lagi. Untuk kali ini saya cuma ingin berkongsi keseronokan meninjau Madame Tussauds di Berlin.

                                    
Madame Tussauds merupakan muzeum patung lilin terbesar di dunia. dengan mempunyai beerpa cawangan di bandar-bandar utama dunia seperti London, Hong Kong, Berlin, Washington, Vegas dan lain-lain, sudah pastilah kunjungan ke muzeum ini akan menjadi kemestian bagi sesiapa yang melawat ke bandar-bandar tersebut.

Berikut saya paparkan kehalusan seni patung lilin tersebut serta aksi kami sekeluarga bersama celebriti terkenal di Madame Tussauds Berlin... Enjoy...;)


Detailnya patung lilin sehinggakan urat tangan pun diabuat dengan begitu rapi menyerupai pemilik sebenar.


Mikhail Gorbachev

Presiden Barack Obama (kami jumpa dulu sebelum Dato Najib jumpa hehehe...)

Press Conference bersama Angela Merkel (Cancelor Germany) 

Presiden Perancis, si romeo Nicolas Sarkozy

Albeit Einstein E=MC2

Sesi terapi dengan Dr Sigmund Freud


Abang dengan Sven Goran Eriksson (bekas jurulatih England, sekarang jurulatih Ivory Coast)

Hardy dan Kimy dengan band Bono kalau tak salah saya...

Alahai Tom Cruise

Anak-anak lepak dengan Robbie Williams


Dating dengan George Clooney... jangan marahh...;)

Hana dengan Pakciknya Leonardo diCaprio

Kimy nak jadi Pirate sama cam Uncle Johnny Depp

J-Lo

Nicole Kidman

Ahli Beatles ke 5-7

Kenanganku bersama Micheal Jackson

Tentu anda tertanya-tanya siapakah karekter yang paling mahal setakat ini yang pernah dihasilkan? Kita sedia maklum bahawa karekter-karekter ini memang mahal tetapi setiap karekter berbeza kos menghasilkannya. Bahagian mana yang paling mahal dan susah hendak dibuat? Jawapannya ialah bahagian rambut. Paling banyak rambut, paling mahal sesuatu karekter kerana rumitnya untuk menghasilkan rambut yang benar-benar menyerupai karektor sebenar. Setakat ini Beyonce merupakan karektor termahal pernah dihasilkan. Walau bagaimanapun mulai tahun ini atau awal tahun depan, Shrek akan menandingi Beyonce kerana karekter Shrek yang tinggi dan paling banyak rambut. 

Selamat Bercuti!

Hoorey! Bila tiba cuti sekolah, cikgu lagi terlebih seronok dari murid. Hahhaha...sayalah tu, bukan cikgu lain. Hahhaa.... Diam tak diam, inilah cuti sekolah pertama saya setelah kembali berkhidmat sebagai pendidik sejak 8 April lalu. Oh ya! Sekejap saja masa berlalu. InsyaAllah cuti sekolah ini akan saya manfaatkan dengan sebaik-baiknya (nanti saya update selepas cuti sekolah ye!)

Sudah lama saya mahu menulis di blog tapi asyik-asyik tak sempat. Orangpun dah malas nak buka blog bila buka, berabuk. Hahaha. Hari ini saya ingin berkongsi tentang 3 perkara yang saya agak terkezut semasa balik ke Malaysia.

Pertamanya: Mata saya ni dah lama x tengok perempuan seksi. Hahhaa...tipulah. Di Europe, fenomena orang perempuan pakai seksi yang menyeksakan mata lelaki-lelaki tentulah pada waktu musim panas (macam negara kita ni asyik panas, sebab tu perempuannya seksi) ataupun semasa di kelab. Tapi di Malaysia, saya hampir tidak percaya dengan mata saya bila melihat perempuan seksi di mana-mana. Pergi restoren ada orang seksi, ke supermarket pun ada juga perempuan seksi. Di mana-mana ada! Patutlah saya sakit mata sampai kena pergi klinik. Bila saya beritahu kawan-kawan, kata mereka Malaysia kan berbilang bangsa. Hahaha...Jawapan saya memanglah tapi kalau yang seksi tu bangsa lain x mengapa. Ini sampai dah tak boleh nak beza mana bangsa kita, mana pula bangsa depa.
"Takkan kau tak pernah tengok?" tanya kawan saya yang lagi seorang. Jawab saya "Memanglah...tapi sejak balik ni saya rasa lagi melampau. Saya macam x percaya tengok orang Melayu pakai seluar pendek nampak peha pergi jalan-jalan kat pasaraya." Ada pula yang sengaja nak 'bakar' saya dengan kata "Kau tu yang kampung..." Hahaaha... saya ketawa. Ya, saya mengaku yang saya orang kampung. Tapi saya orang kampung yang sudah berjalan merata dunia. Dalam hati saya berdoa, moga Allah pelihara diri saya,  anak-anak, adik-adik dan saudara-mara, juga teman-teman saya dari berpakaian begitu. Amin.

Kedua: Karaoeke ada di mana-mana!
Hampir tersedak saya makan kerana telinga bingit dengan nyanyian lagu-lagu. Sekarang ini boleh di kata di mana-mana ada menyediakan perkhidmatan ini. Kini sesiapapun boleh menonjolkan bakat masing-masing. Fenomena itu x ada pun semasa saya meninggalkan bumi Malaya 2 tahun lepas. Tapi di suatu hari semasa sedang makan malam di sebuah kafe di pintu masuk Putrajaya, saya katakan pada abang," Kat tempat macam ni, tak bolehlah nak bawa mak dan abah makan sebab x sesuaila pulak ada karaoeke." Ya, karaoeke di kafe itu membuka penyertaan sesiapapun untuk menyanyi. Abang mengangguk mengiyakan kata-kata isterinya yang terchenta. Hahaha. Tiba-tiba! Alamak! Yang menyanyi kat atas pentas itu seorang pakcik yang sudahpun beruban. Naauzubillah..... Saya ingatkan hanya orang muda aje yang nak menyanyi di hadapan awam di ruang terbuka begitu.

Ketiga: Kiriman SMS yang menawarkan muat turun gambar2 panas. Memang ke hadapan sungguh kerana ketika terima SMS itu, saya baru sehari dua mendaftar nombor telefon. Tak sangka mudahnya mendapat perkhidmatan begitu. Ternyata zaman sekarang anak-anak muda, mudah benar terdedah kepada perkara x sihat. Jadi, pantaulah telefon bimbit anak anda!

Bila renung-renung kembali, saya tertanya sendiri. Saya ni memang ketinggalan zaman atau zaman berlalu terlalu pantas meninggalkan saya di belakang? Ini rumah saya, tanah tumpah saya, negara Malaysia yang saya cinta. Ya Allah peliharalah aku dan keluargaku.

01 June 2010

9 bulan....

Sudah 2 bulan rupanya saya pulang ke Malaysia. Terasa macam baru saja saya pulang kerana hidup masih dalam pembetulan. Ada lompang-lompang di sini sana. Ada teman yang belum diziarah, ada barang yang belum diberikan, ada janji yang belum ditunaikan, ada permintaan yang belum dilunaskan. Hidup saya seperti baru mahu bermula. Saya mencuba tapi ternyata masih ada banyak yang perlu saya lakukan untuk kembali kepada kehidupan sedia kala. Jika saya kata hidup saya di Berlin lapang dalam kekurangan, di sini saya  kesempitan waktu dan tenaga. Seperti tidak cukup waktu  24/7 itu. Alahai! 

Kini saya sedang mengejar sekalipun saya sedar, tiada yang menunggu. Kini saya berusaha sehabis baik, walau saya sedar, saya sedang dinilai. Saya doakan semoga semua yang di sekeliling saya berada di dalam aturan dan landasan yang sebenar, yang saya usaha dan rancangkan. Saya telah menerima hakikat, siapa saya di sisi insan-insan yang pernah saya tinggalkan 2 tahun lepas. Begini ibaratnya, anda punya teman baik/pasangan yang benar-benar anda sayangi. Kemudian di suatu hari yang tidak disangka, teman/pasangan anda itu telah pergi meninggalkan anda. Mulanya pastilah anda sedih dan meratapi kehilangannya, tetapi kemudian anda sedar, kehidupan harus diteruskan tanpanya. Kini anda telah berjaya hidup tanpanya dan memulakan hidup baru. Tiba-tiba dia kembali. Pastilah anda sukar untuk membuat justifikasi kehidupan yang anda ada sekarang. Begitulah sebenarnya yang saya rasakan. Saya cuba menyelit di celah kehidupan mereka-mereka yang saya tinggalkan! Dan setelah terbiasa melakukan segala-galanya sendirian, kini saya harus belajar kembali menyusahkan hidup orang lain....Hahaahah....

2 tahun telah berlalu dan saat ini saya dapat satu pengalaman yang berharga. Perasaan bagaimana kembali setelah menghilangkan diri. Oh! Rupanya sukar juga untuk mendapatkan kehidupan silam yang telah kita tinggalkan.

Saya sudah melalut! Tajuknya Hana sudah 9 bulan...Hehhehe. Ini mesti sebab kes dah lama membiarkan blog berabuk....Apapun saya berbahagia bila Hana saya sudah 9 bulan. Alhamdulillah Tuhan mengizinkan saya untuk terus menatap Hana setelah ujian yang diberikanNya kepada kami. Hana sudah boleh merangkak 2,3 langkah. Beratnya? Hehhehe....taklah sempat saya nak timbang tapi berat maknya naik 4 kg dalam masa 2 bulan di Malaysia. Hehehe makanan Malaysia memang best, macam mana nak tolak? 

Hingga jumpa lagi! Tcuss!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...