07 June 2010

Selamat Bercuti!

Hoorey! Bila tiba cuti sekolah, cikgu lagi terlebih seronok dari murid. Hahhaha...sayalah tu, bukan cikgu lain. Hahhaa.... Diam tak diam, inilah cuti sekolah pertama saya setelah kembali berkhidmat sebagai pendidik sejak 8 April lalu. Oh ya! Sekejap saja masa berlalu. InsyaAllah cuti sekolah ini akan saya manfaatkan dengan sebaik-baiknya (nanti saya update selepas cuti sekolah ye!)

Sudah lama saya mahu menulis di blog tapi asyik-asyik tak sempat. Orangpun dah malas nak buka blog bila buka, berabuk. Hahaha. Hari ini saya ingin berkongsi tentang 3 perkara yang saya agak terkezut semasa balik ke Malaysia.

Pertamanya: Mata saya ni dah lama x tengok perempuan seksi. Hahhaa...tipulah. Di Europe, fenomena orang perempuan pakai seksi yang menyeksakan mata lelaki-lelaki tentulah pada waktu musim panas (macam negara kita ni asyik panas, sebab tu perempuannya seksi) ataupun semasa di kelab. Tapi di Malaysia, saya hampir tidak percaya dengan mata saya bila melihat perempuan seksi di mana-mana. Pergi restoren ada orang seksi, ke supermarket pun ada juga perempuan seksi. Di mana-mana ada! Patutlah saya sakit mata sampai kena pergi klinik. Bila saya beritahu kawan-kawan, kata mereka Malaysia kan berbilang bangsa. Hahaha...Jawapan saya memanglah tapi kalau yang seksi tu bangsa lain x mengapa. Ini sampai dah tak boleh nak beza mana bangsa kita, mana pula bangsa depa.
"Takkan kau tak pernah tengok?" tanya kawan saya yang lagi seorang. Jawab saya "Memanglah...tapi sejak balik ni saya rasa lagi melampau. Saya macam x percaya tengok orang Melayu pakai seluar pendek nampak peha pergi jalan-jalan kat pasaraya." Ada pula yang sengaja nak 'bakar' saya dengan kata "Kau tu yang kampung..." Hahaaha... saya ketawa. Ya, saya mengaku yang saya orang kampung. Tapi saya orang kampung yang sudah berjalan merata dunia. Dalam hati saya berdoa, moga Allah pelihara diri saya,  anak-anak, adik-adik dan saudara-mara, juga teman-teman saya dari berpakaian begitu. Amin.

Kedua: Karaoeke ada di mana-mana!
Hampir tersedak saya makan kerana telinga bingit dengan nyanyian lagu-lagu. Sekarang ini boleh di kata di mana-mana ada menyediakan perkhidmatan ini. Kini sesiapapun boleh menonjolkan bakat masing-masing. Fenomena itu x ada pun semasa saya meninggalkan bumi Malaya 2 tahun lepas. Tapi di suatu hari semasa sedang makan malam di sebuah kafe di pintu masuk Putrajaya, saya katakan pada abang," Kat tempat macam ni, tak bolehlah nak bawa mak dan abah makan sebab x sesuaila pulak ada karaoeke." Ya, karaoeke di kafe itu membuka penyertaan sesiapapun untuk menyanyi. Abang mengangguk mengiyakan kata-kata isterinya yang terchenta. Hahaha. Tiba-tiba! Alamak! Yang menyanyi kat atas pentas itu seorang pakcik yang sudahpun beruban. Naauzubillah..... Saya ingatkan hanya orang muda aje yang nak menyanyi di hadapan awam di ruang terbuka begitu.

Ketiga: Kiriman SMS yang menawarkan muat turun gambar2 panas. Memang ke hadapan sungguh kerana ketika terima SMS itu, saya baru sehari dua mendaftar nombor telefon. Tak sangka mudahnya mendapat perkhidmatan begitu. Ternyata zaman sekarang anak-anak muda, mudah benar terdedah kepada perkara x sihat. Jadi, pantaulah telefon bimbit anak anda!

Bila renung-renung kembali, saya tertanya sendiri. Saya ni memang ketinggalan zaman atau zaman berlalu terlalu pantas meninggalkan saya di belakang? Ini rumah saya, tanah tumpah saya, negara Malaysia yang saya cinta. Ya Allah peliharalah aku dan keluargaku.

1 comment:

elya kamelia said...

skrang ni karaoke dh jd mcm makanan dh kak...huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...