29 July 2010

Dapatkan segera Vaksin H1N1 sebelum kehabisan

Ketika saya berada di Berlin, virus H1N1 ini begitu hangat hinggakan khabarnya ramai yang terpaksa memakai penutup mulut/hidung semasa keluar rumah. Aktiviti ke pasar-pasar malam dihadkan. Malaysia menjadi antara negara yang begitu berhati-hati dan serius semasa  menangani virus ini, mencetuskan keadaan panik sekatika. Sekalipun Jerman antara negara yang ramai dijangkiti H1N1 tetapi saya tidak melihat situasi seperti Malaysia menangani H1N1, sepertinya tiada apa-apa yang terjadi, seperti hari-hari biasa saja.

Bila balik sini Hana saya dijangkiti Influenza Seasonal A, saya mengakui virus ini memang sangat-sangat merbahaya. Hanya dengan sekali membawanya keluar membeli-belah di hipermarket, saya hampir-hampir kehilangannya. Saya menyaksikan sendiri bagaimana virus merbahaya yang hampir-hampir sama H1N1 ini menyerang Hana saya. Cukuplah kalau saya katakan, virus itu memang kejam!

Lalu beberapa minggu lalu, saya mengambil suntikan vaksin H1N1. Alhamdulillah saya dapat suntikan itu di Klinik Kesihatan Sepang dengan bantuan Makcik Samiah. Atas dorongannya, kami mendapatkan suntikan itu (kerajaan menawarkan hanya untuk mereka yang berusia 18 tahun ke atas). Petang tadi Makcik Samiah memaklumkan, vaksin itu tinggal sekitar 6 ribu lebih saja dan kepada rakyat Malaysia yang ingin mendapatkannya silalah bergegas segera ke Klinik Kesihatan berhampiran (tidak semua KK ada menawarkan perkhidmatan ini). Jika di klinik swasta kos satu suntikan sekitar RM150.

jangan takut, jarum suntikan tu xdela sebesar ini

Siapakah yang digalakkan mendapatkan suntikan? Mereka yang berisiko antaranya ibu mengandung, mereka yang terlibat dengan merawat orang sakit (rata-rata mereka yang bekerja di hospital mengambil suntikan ini), warga emas dan kanak-kanak.

Janganlah takut mendapatkan suntikan ini kerana kalau terkena virus ini lagi banyak suntikan dan rawatan/ubatan yang akan dibuat ke atas kita (mohon dijauhkan). Kita sekadar berusaha, tapi Dia yang menentukan. Kata orang, kalau kena cucuk vaksin ni mesti demamlah, muntahlah etc. tapi sebenarnya ia bergantung kepada ketahanan badan menghadapi vaksin itu. Bagi saya, saya tidak demam tetapi sekadar lenguh-lenguh badan dan pening kepala pada hari pertama dan kedua. Selepas itu ok walau tempat cucuk tu ada juga rasa sengal-sengal.

Seeloknya kalau nak pergi ke klinik tu, eloklah pergi berombongan sebab ada rasa berani sikit....ehheheh  tapi sebenarnya digalakkan datang serombongan (bukanlah satu bas) sebab setiap botol vaksin apabila dibuka boleh memberi suntikan kepada 10 orang. Jadi kalau anda hanya datang seorang, mungkin anda diminta datang lagi pada hari lain.

Yang syioknya macam-macam karenah kita boleh tengok golongan dewasa nak dapatkan suntikan ni. Hehehe paling best bila orang lelaki datang cucuk. Nampak punyalah macho, tapi penakut juga. Ada yang dah janji datang tak jadi datang sebab takut pun ada...heheheh yang pasti....beranak lagilah jauh SAKITnya.

Apa kata yang belum dapatkan vaksin segera medapatkannya sementara masih ada dan PERCUMA pula. Kerajaan nak bantu kita dapatkan vaksin percuma, mohla kita ramai2 ambil peluang ini. Apa salahnya mengambil langkah berjaga-jagakan???

19 July 2010

Gerai Kabaret

Macam tak percaya.... Begitulah kesinambungan entri saya yang terdahulu tentang perubahan-perubahan  yang saya tidak percaya berlaku di depan mata. Tidak hairan sekarang anak-anak umur sekitar 4 tahun sudah pandai berkaraoke dan menari di pentas khalayak tanpa rasa takut dan segan kerana yang lebih tua telah mengajarnya terlebih dahulu. Saya tahu, karaoke dah jadi satu fenomena biasa di Malaysia, cuma pinta saya kalau ibu-ibu, bapa-bapa hendak berkaraoke, janganlah di depan anak sendiri...tolonglah....

08 July 2010

Jauh Kau Pergi-Dhiya Zafira


Inilah buah tangan terbaru sahabat saya Dhiya Zafira-Jauh Kau Pergi. Novel ini sempat ditatapnya sebelum beliau terbang ke Mekah untuk umrah pada Sabtu lalu. Kepada yang belum memilikinya, tunggu apa lagi...segeralah ke kedai-kedai buku berhampiran!

Aku tidak pernah memilih dia sebagai pelindungku. Aku tidak pernah menganyam impian untuk hidup bersamanya. Kasih terhadapnya tidak pernah lebih dari yang sepatutnya. Sesungguhnya dia tidak pernah ada dalam perancangan masa depanku. Dia hanya seorang sahabat. Namun sesuatu berlaku, menyebabkan haluan kami bertemu. Tiba-tiba aku memilih dia. Aku mula mengait benang rindu buatnya. Aku kasihkan dia lebih dari segalanya. Tetapi dia, ternyata bukan untukku. Aku bukan pilihan dia! Tetapi...menyerah kepada takdir itu bukannya bererti menyerah kalah, kerana manusia ditakdirkan untuk menang, bukan?

Rif ~ Muliakah hubungan yang dipenuhi pendustaan? Sucikah cinta yang tercemar keraguan? Untuk dia...aku sanggup hadapi segala-galanya. Kerana dia, aku rela mempertaruhkan nyawa. Hanya untuk dia...aku reda. Ada apa dengan dia yang menjadikan semuanya serba tidak kena?

Afi ~ Aku tidak mampu bersaing dengan masa silam, untuk terus melangkah ke hadapan. Betapa Jauh Kau Pergi....namun aku tetap setia menanti...

04 July 2010

Kemaskini blog-aktiviti saya Jun 2010

Tiada niat untuk membiarkan blog saya ni bersawang. Dari dulu, jika blog bersawang saya memang susah hati. Biasanya saya pasti akan memuat naik sesuatu ke blog ni tak kiralah walau sekadar sekeping gambar. Jika mahu bercuti, saya pasti akan memberitahu awal-awal tentang blog saya yang turut akan bercuti. Sejak kembali sibuk ni, saya cuba menghindari agar membenarkan rumah saya bersawang. Namun, kita hanya merancang.....

Apa yang saya sibukkan sangat minggu-minggu yang telah berlalu? Inilah dia....

Menguruskan Terapi Air untuk anak-anak murid saya.
Menyelit di program Jom Baca Bersama sempena Pesta Buku Selangor

Menjadi penyokong Jerman sempena Piala Dunia

Apa lagi yang saya buat? Saya juga dikunjungi teman-teman dari SKBR. Haha. Berborak sambil makan-makan nasi beriani. Nyata ramai yang terkejut dengar saya boleh masak nasi beriani. Hehehe. Dah ada order masuk ni untuk nasi beriani saya.

Sabtu lepas, sempat ke KLIA dengan Kak Eka Fahara menghantar Dhiya Zafira dan Shanika Latisya yang berangkat ke Tanah Suci mengerjakan umrah. Semoga teman-teman mengutip pengalaman berharga, selain beribadat di tanah Suci. Doakan saya juga dapat ke sana dalam tempoh terdekat ini ya. Semoga mereka selamat pergi dan kembali tidak lama lagi.

Minggu ini dah masuk Julai. Ada macam-macam sedang menanti. Semoga segala-gala yang direncana mendapat keberkatan dari Nya. Jumpa lagi!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...