29 July 2010

Dapatkan segera Vaksin H1N1 sebelum kehabisan

Ketika saya berada di Berlin, virus H1N1 ini begitu hangat hinggakan khabarnya ramai yang terpaksa memakai penutup mulut/hidung semasa keluar rumah. Aktiviti ke pasar-pasar malam dihadkan. Malaysia menjadi antara negara yang begitu berhati-hati dan serius semasa  menangani virus ini, mencetuskan keadaan panik sekatika. Sekalipun Jerman antara negara yang ramai dijangkiti H1N1 tetapi saya tidak melihat situasi seperti Malaysia menangani H1N1, sepertinya tiada apa-apa yang terjadi, seperti hari-hari biasa saja.

Bila balik sini Hana saya dijangkiti Influenza Seasonal A, saya mengakui virus ini memang sangat-sangat merbahaya. Hanya dengan sekali membawanya keluar membeli-belah di hipermarket, saya hampir-hampir kehilangannya. Saya menyaksikan sendiri bagaimana virus merbahaya yang hampir-hampir sama H1N1 ini menyerang Hana saya. Cukuplah kalau saya katakan, virus itu memang kejam!

Lalu beberapa minggu lalu, saya mengambil suntikan vaksin H1N1. Alhamdulillah saya dapat suntikan itu di Klinik Kesihatan Sepang dengan bantuan Makcik Samiah. Atas dorongannya, kami mendapatkan suntikan itu (kerajaan menawarkan hanya untuk mereka yang berusia 18 tahun ke atas). Petang tadi Makcik Samiah memaklumkan, vaksin itu tinggal sekitar 6 ribu lebih saja dan kepada rakyat Malaysia yang ingin mendapatkannya silalah bergegas segera ke Klinik Kesihatan berhampiran (tidak semua KK ada menawarkan perkhidmatan ini). Jika di klinik swasta kos satu suntikan sekitar RM150.

jangan takut, jarum suntikan tu xdela sebesar ini

Siapakah yang digalakkan mendapatkan suntikan? Mereka yang berisiko antaranya ibu mengandung, mereka yang terlibat dengan merawat orang sakit (rata-rata mereka yang bekerja di hospital mengambil suntikan ini), warga emas dan kanak-kanak.

Janganlah takut mendapatkan suntikan ini kerana kalau terkena virus ini lagi banyak suntikan dan rawatan/ubatan yang akan dibuat ke atas kita (mohon dijauhkan). Kita sekadar berusaha, tapi Dia yang menentukan. Kata orang, kalau kena cucuk vaksin ni mesti demamlah, muntahlah etc. tapi sebenarnya ia bergantung kepada ketahanan badan menghadapi vaksin itu. Bagi saya, saya tidak demam tetapi sekadar lenguh-lenguh badan dan pening kepala pada hari pertama dan kedua. Selepas itu ok walau tempat cucuk tu ada juga rasa sengal-sengal.

Seeloknya kalau nak pergi ke klinik tu, eloklah pergi berombongan sebab ada rasa berani sikit....ehheheh  tapi sebenarnya digalakkan datang serombongan (bukanlah satu bas) sebab setiap botol vaksin apabila dibuka boleh memberi suntikan kepada 10 orang. Jadi kalau anda hanya datang seorang, mungkin anda diminta datang lagi pada hari lain.

Yang syioknya macam-macam karenah kita boleh tengok golongan dewasa nak dapatkan suntikan ni. Hehehe paling best bila orang lelaki datang cucuk. Nampak punyalah macho, tapi penakut juga. Ada yang dah janji datang tak jadi datang sebab takut pun ada...heheheh yang pasti....beranak lagilah jauh SAKITnya.

Apa kata yang belum dapatkan vaksin segera medapatkannya sementara masih ada dan PERCUMA pula. Kerajaan nak bantu kita dapatkan vaksin percuma, mohla kita ramai2 ambil peluang ini. Apa salahnya mengambil langkah berjaga-jagakan???

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...