21 December 2010

Jalan-jalan Cari Makan : Nasi Kandar Line Clear-Pulau Pinang

tengoklah panjangnya orang beratur, kalau tengah lapar kena beratur panjang macam ni memang rasa macam nak makan semua orang yang kat depan kita....hahaha

Kalau pergi ke Pulau Pinang, tak sah kalau tak pekena nasi kandar. Lalu setelah sekian lama tak ke sana, sempat juga singgah baru-baru ini. Saya dapat peta lokasi dari siapa lagi kalau tak orang piau Penang, kak Eka Fahara. "Senang aje Laila, nampak panggung wayang India tu kat situla," katanya dengan semangat (kak Eka kalau dengar ada orang nak pi Penang, memang dia semangat lebih sikit, hahhaa). Setelah dua kali pusing, baru boleh parking sebab jalan memang sesak. Restoren ni memang kat tengah-tengah bandar, jadi tak hairan kalau ia menjadi tempat strategik cuma agak tersorok sedikit.

Mak aiiiii! Bila sampai je kat depan restoren, itulah reaksi pertama saya. Punyala panjang orang beratur, nak cari tempat duduk lagi satu hal. Sudahnya kami membahagikan tugas. Abang beratur dan saya bawa anak-anak cari port baik punya. Hehehe...dah namanya ramai orang. Bila dah sesak, hangatla pulak. Tapi demi nak merasa Line Clear, kugagahkan juga. Mujur Hana tak buat perangai....

Akhirnya setelah berada hampir setengah jam, dapatlah kami merasa masakan Line Clear itu. Rasanya ok, nasi kandar tentu boleh dibayangan rasanya kan? Pilihan banyak, harga boleh tahan...berbaloi dengan makanan. Cuma.... hangat dan pedas hingga ke telinga. Bagi yang jenis tak tahan pedas macam saya dan anak-anak, memang mengganggu kosentrasi makan. Tapi bagi yang jenis makan cili padi pun boleh sengih...inilah syurga makanan! Hahaha.... Apapun tidak rugi mencuba!

13 December 2010

Kenduri Aqiqah Hana Nurein Fadly

Inilah gambar kambing panggang untuk kenduri Aqiqah Hana pada 20 November 2010 yang lalu. Majlis ini sudah lama hendak dilangsungkan tetapi asyik tertangguh dek kesibukan dan kesihatan Hana yang asyik tidak menentu (2 kali dimasukkan ke wad dan hampir setiap bulan dia batuk/selesema). 

Kepada yang sudi hadir, terima kasih yang tak terhingga dari kami sekeluarga. Mohon maaf atas segala kekurangan. Semoga Hana kami akan sentiasa sihat dan berada di dalam perlindungan ALLAH sentiasa.

12 December 2010

KEMBARA EROPAH: Germany-Stuttgart

Salam kembara! Dah lama rupanya blog saya berabuk. Saya menggeleng kepala. Macam-macam alasan tapi yang pasti semuanya kerana geramkan internet yang lembab mengalahkan siput. Setiap kali nak upload atau dah upload, asyik-asyik tergendala, siapa yang tak bengang dan berang.... Cewah! 

Saya mengambil sempena kelajuan internet di tahap petala ketujuh ni kerana berada di Johor Bahru. Wah! Internet laju....apa lagi, bolehlah upload kurang-kurang satu entri....hahahaha tak taulah bil internet hotel ni berapa....belasah saja....

Entri ini sebenarnya dirangka pada Oktober tahun lepas...Wah! Dah setahun lebih usianya! Pejam celik, saya tak upload di internet kerana masalah yang saya nyatakan tadi. Inilah catatan Kembara Eropah saya ke Stuttgart, Jerman. 

Stuttgart merupakan bandar industri, kerana itu sara hidupnya tinggi berbanding dengan bandaraya lain di Jerman ini. Sebuah rumah kecil untuk dihuni seorang, sewanya menyamai sewa rumah untuk 2 orang di tempat lain. Apa yang istimewanya bandaraya ini?  Di sinilah letaknya ibupejabat, kilang dan muzium  kereta jenama mewah seperti Mercedes Benz. Untuk pengetahuan mereka yang tidak tahu, sehingga kini  ada teknologi pembuatan peralatan kereta Mercedes hanya boleh dibuat di Stuttgart seperti contoh kunci kereta. Bermakna, jika kunci kereta Mercedez anda rosak, anda perlu menghantarnya ke Stuttgart kerana hanya di sinilah ianya boleh dibuat sekalipun teknologi pembuatan kereta telah berkembang pesat. Hebatkan bandaraya ini?

Kami tidak berada lama di Stuttgart tetapi sempat ke 2 buah muzium kereta iaitu Mercedes Benz dan Porsche (hehehe... sebenarnya itulah tarikan utama bandaraya ini).


di hadapan Muzium Mercedes Benz


ramai pengunjung sekalipun lokasinya agak jauh dari stesen keretapi



kereta sapa la ni...cantik dipandang tapi sukar dimiliki...




setakat bergambar bolehla....


Muzium Porsche ini memang strategik kerana terletak betul-betul di hadapan stesen keretapi

Itulah saja beberapa keping gambar yang dapat dimuatkan untuk catatan perjalanan Laila. Semoga terhibur!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...