12 April 2011

Lintasan Zebra Vs Pagar sekolah Vs guru sekarang

Baru-baru ini saya dan abang berpimpin tangan di LCCT. Sampai di garisan zebra saya lari menyebabkan abang terpaksa berlari juga. Dia hairan lalu bertanya...."Kan tu zebra kenapa nak lari?" Saya ketawa kemudian bila terdengar dia menjawab sebelum sempat saya menjawabnya. "Oh! Ini bukan Europe. Kalau di Europe, macam mana lajupun kenderaan, pasti akan berhenti kalau ada pejalan kaki nak lalu. Tapi di Malaysia (saya bukan kondem tetapi realiti), pejalan kaki yang kena beralah dengan pemandu. Bayangkan di garisan zebra tu sebelumnya ada bonggol (supaya kenderaan perlahan), tapi kenderaan memecut macam di litar F1. Langsung tak ada hormat pada pejalan kaki. Ada pula yang memberhentikan kenderaan di atas garisan zebra menyebabkan pejalan kaki sukar berjalan. Bila dah terlanggar nanti, pandai pula pejalan kaki disalahkan kerana tak tengok kiri-kanan sedangkan mereka yang salah bawa laju-laju.

Macam ada kes pintu pagar sekolah yang merentasi padang permainan kanak-kanak yang terpaksa ditutup gara-gara ibubapa yang membawa kenderaan di atas rumput taman permainan. Bila ditegur, alasannya supaya senang nak hantar anak sampai ke pagar sekolah dan orang lain boleh bawa kenapa dia tak boleh bawa. Kenapalah pemikiran rakyat Malaysia macam itu. Tidak memikirkan hal orang lain. Tak memberikan empati kepada orang lain. Janji diri sendiri lepas! 

Macam juga menyalahkan cikgu sekarang yang tak garang, lembek, sampai murid lembab tak dapat tangkap pelajaran. Siap banding guru dulu dengan guru sekarang. Tapi dia x fikir, guru sekarang jangankan bawa rotan, jentik, cubit langsung x boleh apatah mengeluarkan kata-kata harus waspada jangan hingga mengganggu emosi murid. Jadi bila anak murid lemah, melawan, guru yang disalahkan. Sedangkan dulu, kita semua sangat hormat dan takut pada guru kerana guru kita dulu garang dan mak bapak kita gunakan istilah" Buatlah cikgu apapun untuk mengajar, jangan patah riuk sudah." Sekarang ini cikgu bagi kerja rumah kena marah, tak bagi kerja rumahpun marah juga. Hinggakan susun atur murid dalam kelaspun kalau boleh, mak bapa yang nak tentukan. 

Amboi! Macam emo aje saya. Tertekan ke? Hahahaha..... Membaca kisah Nabi Muhammad S.A.W yang memberi makan pengemis Yahudi di pejabat pos baru-baru ini menyebabkan saya menilai diri kembali. Sesungguhnya saya ini bukanlah siapa-siapa. Saya tak sempurna. Saya tidak sesabar mana. Walaupun ramai yang cakap, menjadi guru pendidikan khas pastilah orangnya sangat sabar. Saya rasa saya ini tidaklah sesabar mana. Ya, dengan murid saya, saya memang sabar. Tapi dengan ibubapa???? Saya angkat bendera putih. 

Setiap hari saya berkata kepada diri. Semoga ALLAH sentiasa memandu saya mengikuti niat asal saya menjadi guru pendidikan khas. Asalkan saya ke sekolah dengan niat itu, apapun tohmahan dan karenah ibubapa saya pekakkan telinga. Saya berdoa semoga kami semua guru-guru pendidikan khas akan sentiasa berada di dalam perlindungan dan peliharaan ALLAH. Saya memang tidak sesabar apatah semulia Nabi. Semoga ALLAH menitipkan saya selaut KESABARAN. AMIN.

2 comments:

ardisia said...

Pn Laila,
begitulah senario di negara kita.Saya dan kawan2 sendiri pernah buat 'case-study' tentang 'zebra-crossing' ini di thn 1990! semasa di UiTM, Shah Alam.Pada masa itu begitulah keadaannya, nyawa tetap rasa terancam walaupun dah pijak itu, PUN KINI, masih tak berubah!

NURein said...

terima kasih untuk tambahan info

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...