17 August 2011

Buka Puasa di MAEPS@Serdang 2011


Bosan-bosan hujung minggu lepas, kami sekeluarga bercadang berbuka puasa di luar saja. Malas nak pergi jauh-jauh, taknak sesak, harga berpatutan, pilihan makanan banyak, senang nak solat. Jadi lepas kira-kira semua, kami sepakat bawa anak-anak ke Maeps, Serdang. 

Setibanya kami, orang memang dah ramai. Parkir dah penuh, menyebabkan kami terpaksa parkir di bahagian atas. Masa tu dah jam 7 lebih. Orang yang datang lebih awal sudah siap duduk santai dengan makanan dah siap ada di meja. Kami yang lewat ni walaupun dah buat tempahan awal, jenuhla juga nak mencari tempat dan mengambil makanan. Bila dapat meja, pengumuman waktu berbuka sudah ke udara.

 dalam iklan kata ghazal, tapi nyanyian life jer...
 Anak-anak suka dengan kek yang macam-macam
 Ramai juga kanak-kanak yang ikut sama
 Antara hidangan
 Antara hidangan dan dekorasi
Iklan


Makanan boleh tahan, banyak. Cuma tempatnya agak ramai orang menyebabkan pergerakan sedikit sukar. Kanak-kanak berumur 6 tahun ke bawah makan percuma. Jadi memang sesuai untuk keluarga dan rakan taulan bertemu. Ruang bersolat juga terhad. Anak-anak seronok jadi kami tumpang gembira....Berbaloila bawa budak-budak ni makan bufet...

14 August 2011

Pekan Rabu, Alor Setar, Kedah

Pekan Rabu merupakan salah satu mercu tanda di Bandaraya Alor Setar, Kedah Darul Aman. Tidak sah bagi mereka yang mengunjungi Alor Setar jika tidak ke sini. Malah mantan PM kita Tun Mahathir memang suka ke sini. Pekan Rabu bolehlah disamakan seperti Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu. Tetapi Pekan Rabu lebih kecil dari segi saiz. Apa yang ada di sini? Jom kita intai-intai!




Pekan Rabu menawarkan pelbagai barangan dari usahawan bumiputra dari makanan (basah dan kering), pakaian, kedai jamu dan kosmetik mahupun kedai gunting rambut. Pendek kata banyak benda yang boleh dicari semasa di sini. Harganya boleh dirunding tetapi kebanyakan harga makanan adalah harga tetap. Pelbagai makanan tradisi seperti dodol, kuah rojak dan kuih-muih mahupun ikan pekasam ada dijual di sini. Semasa saya berkunjung ke sini, ramai juga yang saya lihat memegang senarai barang pesanan teman-teman seperti saya. Jika anda berkunjung ke Alor Setar, jangan lupa ke sini ya. Kalau tidak membeli, jamu-jamu mata!

11 August 2011

PERADUAN CINTA PANDANG KE-2 LAILA KAMILIA

Anda telah membaca novel terbaru saya Cinta Pandang ke 2? Terima kasih dan tahniah! Kerana dengan membeli dan membaca novel tersebut anda berpeluang memenangi hadiah yang menarik dan lumayan... Berbaloi kan?
Syarat-syarat peraduan? Tunggu entri saya seterusnya...

04 August 2011

02 August 2011

Pohon tinggalkan alamat

Assalamualaikum kepada semua pengunjung setia blog Laila Kamilia. Kesempatan ini saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Moga tahun ini kita semua dapat meningkatkan amalan. Saya dengan rendah hati memohon kemaafan andai ada tulisan saya yang meninggung hati dan perasaan kalian. Semoga tulisan saya ada memberi banyak manfaat dari mudaratnya...hehhe. Saya juga memohon jika dapat saudara-saudari pengunjung blog meninggalkan alamat kalian kepada saya di lailakamilia@yahoo.com. Ada sesuatu yang ingin saya titipkan atas kesetiaan kalian mengunjungi blog ini. Terima kasih dan semoga jumpa lagi!

01 August 2011

Wedding of the Year 2011 : Amalina dan Amali

Menerima jemputan dari  Dayang Hajah Suhana Haji Mohd Daud dan Pengiran Haji Mohd Alimin Pengiran Setia Jaya Pengiran Haji Abd Momin nun jauh di Brunei merupakan satu penghormatan yang besar buat kami sekeluarga. Saban ketika saya asyik menghitung hari. Semakin dekat harinya membuatkan hati saya semakin teruja! Saya teringin sekali melihat sambutan dan adat tradisi perkahwinan di Brunei.Ini merupakan perkahwinan sulung puteri mereka Dayangku Hajah Nur Amalina dengan pasangannya Awang Mohd Khairi Amali. 

Bagaimana saya mengenali beliau? Ceritanya menarik sekali. Beliau membaca novel saya Saat Kau Hadir dan dari situ kami saling berhubungan. Kak Su, Abang Limin dan si comel Amalina berziarah ke Berlin semasa saya baru melahirkan Hana. Memang saya malu kerana almaklum pasangan yang berketurunan bangsawan ini sudi mencemar duli ke rumah pondok saya di Berlin. Saya ingat lagi semasa dikhabarkan pasangan ini hendak datang ke rumah, abang sibuk mahu mencarikan hotel. Tetapi Kak Su awal-awal menolak. Sudahnya mereka tidurlah di pondok buruk saya di Berlin. Malu tetapi saya berasa begitu menghormati mereka dengan kesederhanaan yang mereka tunjukkan.

Ukhwah kami tidak berhenti di situ. Saban waktu kami berutus berita dan Kak Su datang pula ke Malaysia menziarahi saya di Bangi bersama ibunya. Lalu bila dia menghantar kad jemputan yang ditulis Yang Mulia Dayang Haslina bt Kamaluddin dan Suami serta Keluarga di Malaysia, saya berasa adalah tidak manis jika saya tidak memenuhi jemputan itu.

Tanggal 17 Jun, sebelum Subuh, saya sudah berada bersama ibu di LCCT. Kebetulan abang tidak dapat menemankan kerana tidak boleh bercuti, lalu saya meminta ibu menemankan. Kami bertiga beranak akhirnya menjejak kaki ke Brunei Darussalam tepat jam 9.10 minit pagi.

Berikut adalah rentetan majlis perkahwinan yang tetamu semua gelarkan Wedding of the Year 2011.

Berikut adalah lebih kurang 7 acara semasa majlis perkahwinan mengikut adat istiadat orang Brunei yang boleh saya kongsikan bersama pembaca blog. Hehehe, insyaAllah dalam Aku, Dia dan Berlin, saya akan memasukkan adegan perkahwinan ini kerana Amalina merupakan teman baik Yang Mulia Raja Nor Sara yang dibuang ke Berlin itu....Jeng jeng jeng!

ps- Ini adalah catatan Kak Su. Sengaja saya tidak mengeditnya supaya teman-teman blog boleh melihat bahasa Melayu orang Brunei ya.... hehehe. Jangan mare Kak Su....

1.Majlis Bedak2 Mandi ( berbedak kecil)
khas untok ahli keluarga dekat sahaja tapi kaka open juga untok jiran & kawan2.. Hanya bedak warna putih d gunakan. Pakaian untok yg hadir boleh casual tapi kita buat formal...baju kurong & baju melayu. Pengantin nya boleh berpakaian biasa juga. Yang membuboh bedak pun x kira siapa...tapi org tua didahulukan.

2. Majlis Akad Nikah & menerima Mahar...sama aja mcm d lain tempat..seperti Malaysia

3. Majlis Malam Berbedak. (berbedak besar) untok jemputan tergalong dari keluarga, jiran & kawan2. Pakaian untok para jemputan formal. & Pengantin nya memakai pakaian tradisi Brunei khas untok majlis berbedak.
Sepatutnya yg membuboh bedak (yg membedaki) hanya org tua sahaja termasuk uncles & aunties adik beradik pengantin. tapi biasa le...kaka suruh siapa saja. Dulu majls ni d buat hanya waktu malam tapi sekarang ada yg buat waktu siang so jadi Majlis berbedak sahaja.

4. Malam berinai. (malam bepacar dalam bahasa brunei)
ini pun untok ahli keluarga sahaja seperti majlis bedak2 mandi tapi kaka jemput ramai juga..

5. Bersanding ...

6.Malam Ambil2an... Ini sepatutnya pihak lelaki membawa makanan untok dihidang sama untok semua jemputan tapi sekarang hanya sikit saja yg buat. & Pengantin nya x boleh tidur hingga ke pagi n yg lain sepatutnya juga berjaga2 (malam berjaga2) seperti bernyanyi2..tapi disebabkan kerja esoknya kita x buat lagi.

7. Muleh 3 hari (Balik 3 hari selepas hari bersanding).. kaka x buat sebab penat dah...hahahaha...Waktu muleh 3 hari pengantin lelaki pulang ke rumah nya d pagi hari...then malam nya dia datang lagi ke rumah pengantin perempuan dengan membawa barang2 dapur..n perhiasan2 (barang kemas) ...tilam bantal extra2.

Melihatkan catatan Kak Su, memang meriah aje kan suasana dan persediaannya. Ketika menjemput kami di airport mata Kak Su nampak lebam sebab sudah beberapa hari berjaga malam. Malah katanya, untuk persediaan kenduri, beliau mengambil cuti selama 2 minggu!












Kepada Amalina dan Amali, selamat pengantin baru. Semoga tabah mengharungi alam berumahtangga. Untuk Kak Su dan Abang Limin, selamat menerima menantu. Tentu tak sabar nak tunggu cucu pula. Walau apapun Kak Su kalau jadi nenek memang nenek yang vogue dan mama Kak Su....jadi onyang yang super vogue! Hehehe. Terima kasih kerana sudi berkongsi kegembiraan dengan insan kerdil bernama Laila Kamilia!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...