01 August 2011

Wedding of the Year 2011 : Amalina dan Amali

Menerima jemputan dari  Dayang Hajah Suhana Haji Mohd Daud dan Pengiran Haji Mohd Alimin Pengiran Setia Jaya Pengiran Haji Abd Momin nun jauh di Brunei merupakan satu penghormatan yang besar buat kami sekeluarga. Saban ketika saya asyik menghitung hari. Semakin dekat harinya membuatkan hati saya semakin teruja! Saya teringin sekali melihat sambutan dan adat tradisi perkahwinan di Brunei.Ini merupakan perkahwinan sulung puteri mereka Dayangku Hajah Nur Amalina dengan pasangannya Awang Mohd Khairi Amali. 

Bagaimana saya mengenali beliau? Ceritanya menarik sekali. Beliau membaca novel saya Saat Kau Hadir dan dari situ kami saling berhubungan. Kak Su, Abang Limin dan si comel Amalina berziarah ke Berlin semasa saya baru melahirkan Hana. Memang saya malu kerana almaklum pasangan yang berketurunan bangsawan ini sudi mencemar duli ke rumah pondok saya di Berlin. Saya ingat lagi semasa dikhabarkan pasangan ini hendak datang ke rumah, abang sibuk mahu mencarikan hotel. Tetapi Kak Su awal-awal menolak. Sudahnya mereka tidurlah di pondok buruk saya di Berlin. Malu tetapi saya berasa begitu menghormati mereka dengan kesederhanaan yang mereka tunjukkan.

Ukhwah kami tidak berhenti di situ. Saban waktu kami berutus berita dan Kak Su datang pula ke Malaysia menziarahi saya di Bangi bersama ibunya. Lalu bila dia menghantar kad jemputan yang ditulis Yang Mulia Dayang Haslina bt Kamaluddin dan Suami serta Keluarga di Malaysia, saya berasa adalah tidak manis jika saya tidak memenuhi jemputan itu.

Tanggal 17 Jun, sebelum Subuh, saya sudah berada bersama ibu di LCCT. Kebetulan abang tidak dapat menemankan kerana tidak boleh bercuti, lalu saya meminta ibu menemankan. Kami bertiga beranak akhirnya menjejak kaki ke Brunei Darussalam tepat jam 9.10 minit pagi.

Berikut adalah rentetan majlis perkahwinan yang tetamu semua gelarkan Wedding of the Year 2011.

Berikut adalah lebih kurang 7 acara semasa majlis perkahwinan mengikut adat istiadat orang Brunei yang boleh saya kongsikan bersama pembaca blog. Hehehe, insyaAllah dalam Aku, Dia dan Berlin, saya akan memasukkan adegan perkahwinan ini kerana Amalina merupakan teman baik Yang Mulia Raja Nor Sara yang dibuang ke Berlin itu....Jeng jeng jeng!

ps- Ini adalah catatan Kak Su. Sengaja saya tidak mengeditnya supaya teman-teman blog boleh melihat bahasa Melayu orang Brunei ya.... hehehe. Jangan mare Kak Su....

1.Majlis Bedak2 Mandi ( berbedak kecil)
khas untok ahli keluarga dekat sahaja tapi kaka open juga untok jiran & kawan2.. Hanya bedak warna putih d gunakan. Pakaian untok yg hadir boleh casual tapi kita buat formal...baju kurong & baju melayu. Pengantin nya boleh berpakaian biasa juga. Yang membuboh bedak pun x kira siapa...tapi org tua didahulukan.

2. Majlis Akad Nikah & menerima Mahar...sama aja mcm d lain tempat..seperti Malaysia

3. Majlis Malam Berbedak. (berbedak besar) untok jemputan tergalong dari keluarga, jiran & kawan2. Pakaian untok para jemputan formal. & Pengantin nya memakai pakaian tradisi Brunei khas untok majlis berbedak.
Sepatutnya yg membuboh bedak (yg membedaki) hanya org tua sahaja termasuk uncles & aunties adik beradik pengantin. tapi biasa le...kaka suruh siapa saja. Dulu majls ni d buat hanya waktu malam tapi sekarang ada yg buat waktu siang so jadi Majlis berbedak sahaja.

4. Malam berinai. (malam bepacar dalam bahasa brunei)
ini pun untok ahli keluarga sahaja seperti majlis bedak2 mandi tapi kaka jemput ramai juga..

5. Bersanding ...

6.Malam Ambil2an... Ini sepatutnya pihak lelaki membawa makanan untok dihidang sama untok semua jemputan tapi sekarang hanya sikit saja yg buat. & Pengantin nya x boleh tidur hingga ke pagi n yg lain sepatutnya juga berjaga2 (malam berjaga2) seperti bernyanyi2..tapi disebabkan kerja esoknya kita x buat lagi.

7. Muleh 3 hari (Balik 3 hari selepas hari bersanding).. kaka x buat sebab penat dah...hahahaha...Waktu muleh 3 hari pengantin lelaki pulang ke rumah nya d pagi hari...then malam nya dia datang lagi ke rumah pengantin perempuan dengan membawa barang2 dapur..n perhiasan2 (barang kemas) ...tilam bantal extra2.

Melihatkan catatan Kak Su, memang meriah aje kan suasana dan persediaannya. Ketika menjemput kami di airport mata Kak Su nampak lebam sebab sudah beberapa hari berjaga malam. Malah katanya, untuk persediaan kenduri, beliau mengambil cuti selama 2 minggu!












Kepada Amalina dan Amali, selamat pengantin baru. Semoga tabah mengharungi alam berumahtangga. Untuk Kak Su dan Abang Limin, selamat menerima menantu. Tentu tak sabar nak tunggu cucu pula. Walau apapun Kak Su kalau jadi nenek memang nenek yang vogue dan mama Kak Su....jadi onyang yang super vogue! Hehehe. Terima kasih kerana sudi berkongsi kegembiraan dengan insan kerdil bernama Laila Kamilia!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...