06 January 2015

POSTMORTEM AZAM 2014




Selamat Datang 2015! Tahun Baru, Cabaran Baru untuk semua. Alhamdulillah, TUHAN panjangkan umur setahun lagi. Tahun 2014 telah ditinggalkan. Banyak kenangan sedih-sedih 2014. Bermula dengan MH370, kemudian MH17, kemudian QZ8501 tak termasuk kemarau hingga bercatu air kemudian banjir besar. Hanya air mata yang mengiringi penderitaan demi penderitaan 2014. Sekalipun telah meninggalkan 2014, hakikatnya sebagai manusia, kita harus belajar daripada musibah-musibah ini. Saya sendiri memandangnya sebagai peluang ALLAH menunjukkan begitulah gambaran hari kiamat. Manusia tidak menghiraukan manusia lain, dek harus memenuhi keperluan sendiri. ALLAH HU AKBAR. Saya rasa sangat kerdil. Kalau ALLAH menarik nyawa saya, saya berdoa, semoga ketika itu ALLAH telah tetapkan tempat saya di SYURGA. Amin! Mati itu pasti!


Tahun 2014, saya menulis 42 entri! Lebih sekali ganda daripada 2013. Wah! Itu juga satu pencapaian supaya web ini tak berhabuk. Entri kali ni, saya nak buat postmortem azam tahun lepas. Berikut adalah azam saya tahun lepas, saya nak selidik berjaya atau tidak? Huhu. Ngeri!

Azam 2014
Sebagai NOVELIS
Tahun ini saya sedang berusaha untuk muncul dengan novel baru, CINTA TOP SECRET. Manuskripnya sudah separuh perjalanan dan saya harap dapat menohktahkannya Januari ini. Doa-doa ye semoga usaha saya menyelesaikan manuskrip ini mengikut direncana.

Selain daripada itu, saya juga berharap dapat menyiapkan manuskrip buku umum saya yang pertama. Tajuknya masih belum dapat ditentukan tetapi ianya berkaitan dengan hobi saya sebagai pengembara! Travelog? Hehe! Tunggu ye!

Selain itu saya juga mengharapkan satu novel saya diadaptasikan ke layar TV! Hehe... Kalau korang nak tahu resolusi saya untuk 2014 boleh baca di majalah MIDI, Edisi Januari 2014!

Post-morterm Azam 2014
TAHUN 2014 novel saya CINTA PANDANG KE-2 telahpun diadaptasi ke layar TV9 setiap Khamis jam 8.30 malam seama 13 episod untuk slot Aurora. Pelakon yang membawakan watak Zairul Hasmat adalah Dazrin Kamarudin manakala watak Ainnur Azleen dibawakan oleh Izara Aisyah. Siaran drama ini selama lebih kurang 3 bulan berakhir pada bulan 6 Mac 2014 yang lalu. Alhamdulillah impian saya untuk melihat novel di kaca TV dimakbulkan ALLAH.


Sesungguhnya banyak pengalaman yang saya kutip dengan terbitnya drama ini. Hasrat saya untuk melihat nama saya di skrin sebagai penulis skrip juga terlaksana. Terima kasih kak Maizura Mohd Ederis yang banyak membantu saya di sepanjang proses penulisan skrip drama ini.

Setelah tamat siaran drama ini, saya telah menghantar beberapa proposal skrip drama kepada penerbit. Namun buat masa ini, masih belum ada yang diterima. Mana tahu 2015 nanti ada drama skrip tulisan saya yang akan ke udara. Yang penting jangan putus asa. 

Novel Saat Kau Hadir yang telah diterima pitching di Astro nampaknya tidak menunjukkan kemajuan yang menggalakkan. Saya sedih tetapi ia mematangkan saya. Dari situ saya mula faham bagaimana karenah pembikinan drama. Saya hanya berserah kerana rezeki itu datangnya dari ALLAH.


Sepanjang tayangan drama Cinta Pandang ke-2, saya banyak juga muncul di khalayak melalui sesi temu mesra di kedai buku atau karnival bersama pelakon. Alhamdulillah sehingga kini hubungan saya dengan para pelakon adalah baik.



Tahun ini juga rezeki saya menjadi duta galeri muslimah Aisyahscarf. Alhamdulillah. Semoga perlantikan ini memberikan kebaikan kepada kedua-dua pihak.

Pada tahun ini, saya telah menganjurkan beberapa peraduan untuk menghargai sokongan pembaca novel. Bermula dengan kempen LIKE fan page LK, Makan Sampai Lebam Sembang Sampai Pengsan dan Peraduan C1NT4 TOP 5ECRET. Tahniah kepada pemenang, semoga sokongan anda kepada LK akan terus terpahat selamanya insyaa ALLAH. Semoga ALLAH murahkan rezeki kepada saya untuk menganjurkan lain-lain peraduan di masa depan. Amin...




Tahun 2014 juga saya berjaya tampil dengan novel C1NT4 TOP 5ECRET. Novel bergenre aksi ini menemui pembaca pada bulan Jun 2014 bersempena Pesta Buku Antarabangsa KL. Setelah 9 tahun saya berada dalam bidang penulisan, saya telah menemukan genre penulisan yang paling saya gemari. Kisah perisik yang mengembara ke seluruh dunia menyelesaikan misteri membuatkan adrenalina saya bagai dipam. Saya sangat teruja menyiapkannya!






Ini novel saya yang ke-5 bersama ALAF21. ALHAMDULILLAH ia dilancarkan pada 30 Ogos 2014 bersempena Sambutan Jubli Emas 50 Tahun SEMARAK, sekolah saya yang tercinta oleh mantan Pengurus Besar ALAF21, Encik Norden. Sesungguhnya ia momen paling bermakna dalam hidup saya kerana ia disaksikan oleh orang-orang yang saya sayang dan hormati (ada keluarga dan guru-guru juga orang yang bertanggungjawab melahirkan Laila Kamilia). The best moment ever in LK's life.


Acara terakhir yang saya terlibat adalah Lepak-lepak Novelist Novelholic 2.0 Boling di Melaka bersama pembaca. Tahun ni saya menjadi Penyelaras Program. Alhamdulillah tahun ni sekalipun tak dapat mengekalkan kejuaraan berkumpulan (sekadar Naib Johan) saya berjaya menjadi Johan Indvidu Novelis. Wah! Macam terror sangat. haha. Apapun ia momen yang best!


Berikut adalah keratan akhbar sepanjang 2014 yang berkaitan Laila Kamilia. Terima kasih kepada wartawan yang memberikan sokongan promosi kepada LK. Selain daripada akhbar, tahun 2014 juga LK ada muncul di rancangan Selamat Pagi Malaysia, RTM1 dan Safiyya, TV9. Video tersebut boleh ditonton di FB Laila Kamilia.






Penganjuran Anugerah Grup Buku Karangkraf 2013 yang berlangsung pada Jun 2014 yang lalu, LK telah tercalon dalam Top 5 bagi 2 kategori iaitu Buku Pilihan Kategori Kanak-Kanak dan Buku Adaptasi. Alhamdulillah saya menang kategori buku kanak-kanak melalui buku Powerpuffgirls Mama bersama-sama dengan 4 lagi penulis. Ketika itu saya tiada di Malaysia dan anugerah itu memberi saya semangat untuk terus berkarya. Terima kasih kepada pembaca yang memberi kepercayaan kepada buku-buku LK. Cinta Pandang ke-2 telah tewas kepada Setia Hujung Nyawa! Satu pencapaian yang harus dibanggakan juga. Hehe.




Dua perkara yang tidak terlaksana. Buku kanak-kanak saya tidak diterbitkan tahun ni sekalipun saya sudah menghantar manuskrip. Bersabarlah dengan si Kimy. hehe... dan buku Kembara saya masih belum bergerak mukasuratnya. Haila! Janji dengan editor tinggal janji nampaknya!


Azam 2014
Sebagai GURU
Tahun ini saya tidak lagi menjadi Setiausaha Panitia Pendidikan Khas, setelah menjadi setiausaha bermula 2010! Tahun ini saya mengajar Kemahiran Manipulatif dan Matematik. In syaa Allah banyak aktiviti dirancang untuk memberi pengalaman terbaik kepada anak-anak syurga. Tahun ini juga saya masih menjadi Penyelaras Majalah Sekolah dan Setiausaha Laman Web Sekolah. Sebagai Editor, saya menyasarkan untuk menyiapkan Buletin Pendidikan Khas Daerah Hulu Langat yang tertangguh pada tahun lepas.  Semoga dipermudahkan.

Postmortem 2014
Tahun ni tak kurang juga sibuknya. Sekalipun tidak ada majalah sekolah, tahun ni saya dapat menyiapkan fotobook Tahun 6 dengan airmata! Saya harus melupakan segalanya dan buka lembaran baru. Sesungguhnya pengalaman itu menyedarkan saya banyak perkara. Saya belajar daripadanya dan lebih kenal manusia yang dipanggil rakan sekerja. Pengalaman harus dibayar dengan harga yang bukan sedikit. Menjadi seorang novelis bukanlah mudah apabila orang tidak mahu membezakan saya adalah cikgu Haslina bukannya cikgu Laila Kamilia! Hmm...


Cabaran di pendidikan khas? Huhu sangat mencabar! Semoga hati saya kekal istiqamah mendidik anak-anak syurga. Angan-angan untuk menyiapkan direktori daerah nampaknya tidak kesampaian.


Azam 2014
Sebagai PENGEMBARA
Hehe! Tahun ini dimulakan dengan usaha saya melangkah ke satu lagi benua di dunia yang saya belum pernah jelajah! Ke mana tu? Nanti saya umumkan! Saya berharap saya dapat memberikan anda tips terbaik untuk melancong!

Postmortem 2014
Kita hanya merancang tetapi TUHAN menentukan! Pada saat-saat akhir visa masih belum diluluskan jadi kami terpaksa melencong ke lain. Namun percutian ke Swiss merupakan percutian terindah saya. Sehingga kini saya merindukannya!





Tahun ni saya tak dapat ikut teman-teman mendaki di Lombok, Indonesia jadi tahun ni saya kurang mendaki. In syaa ALLAH akan didaki semula mana-mana bukit yang saya mampu demi mengekalkan stamina kerana sekarang memang tidak fit.

ps- Sekalipun tahun dukacita, ia satu tahun yang memberi seribu satu cerita suka juga! Alhamdulillah.Sambung entri akan datang untuk azam 2015! Apala yang saya impikan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...