18 August 2015

Resepi Benjo Daging Salai Kak CT

Kebelakangan ni, Laila Kamilia rajin betul memasak. Kenapa ek? Tu sebab tak buat novel jadi saya ada banyak masa nak tunjuk skill yang tak berapa tu kat dapur. Malam ni saya nak ajak korang masak  benjo daging salai kak CT. Saya punya resepi  suka  hatilah nak bubuh nama apapun kan? Haha. Alkisahnya namanya saya ambil sempena nama tokey daging salai ni kak CT Hatijah. Ok, jom cuba resepi yang lain sikit!


Untuk resepi mudah :

Bahan-bahan

Telur (3 biji)
Bawang kuning (1/4 saja) 
Garam
(pecahkan telur dan masukkan garam bersama hirisan bawang kuning)-pukul

Daging salai (jumlah ikut suka kemudian gunting/hiris jadi kepingan kecil)
Mentega
Bawang kuning (baki di atas) 
Roti panjang (4 biji)

Untuk hiasan
Tomato
Timun
Chili mayo
Sos cili

Cara Masak :
1- Sapukan mentega pada roti yang sudah dibelah dua, panaskan atas kuali leper ikut kadar garing yang disukai.
2- Angkat dan letak ke pinggan.
3- Letak mentega, letak bawang kuning masak sampai hampir garing sehingga terbit bau wangi kemudian masukkan guntingan/hirisan daging salai tadi dan masak sampai sebati agak-agak 2 minit.
4-Angkat dan letak ke pinggan.
5-Tuangkan separuh telur yang telah dipukul, telangkupkan 2 roti panjang tadi atas telur.
6-Letakkan mentega di sisi kemudian tunggu sampai garing dan angkat ke dalam pinggan.
7-Ulang untuk roti yang berbaki.
8-Apabila sudah siap letakkan bahan untuk hiasan.

SELAMAT MENCUBA!

Hatyai- Krabi Road Trip -Siri 2

Day 2












Sarapan pagi di hotel ada certificate halal Thailand siap pinggan pun ada cop halal. Bertolak ke Krabi. Perjalanan bermula jam 10.00 pagi tiba jam 4 ptg mengambil masa 6 jam (banyak berhenti kerana konvoi). Perjalanan sejauh km.

Setelah check in, kami berehat. Hotel di sini sedikit bertegas dengan jumlah tetamu. Pastikan anda menempah mengikut jumlah yang betul termasuk kanak-kanak. Pada waktu malam membeli makanan dari gerai di tepi jalan di hadapan jalan utama pantai Ao Nang. Pankek (roti canai) berharga 40bath dengan macam-macam perisa, mangga, coklat, cheese dll. Selain itu pulut durian, buah-buahan pun ada dijual boleh lihat tanda Halal makanan dijual oleh Muslim. Buah-buahan potong berharga 40bath juga.
Ada pasar malam di sekitar masjid Ao Nang. Harga tshirt pun boleh negotiate.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...